AMSTERDAM - De gratis voicemail voor de vaste telefoon behoort vanaf 10 mei tot het verleden. KPN is naar eigen zeggen niet langer in staat om dit paradepaardje gratis in stand te houden. Dit heeft 's lands grootste telecombedrijf gisteren bekend gemaakt, tot grote woede van de Consumentenbond. Met medewerking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat biedt KPN vanaf 1997 gratis voicemaildiensten aan.
De telecomreus verwachtte toen dat het telefoonverkeer met deze extra service een enorme vogelvlucht zou maken en daarmee ook extra inkomsten zou genereren.
Gisteren kwam KPN hier plotseling op terug. De anderhalf miljoen gebruikers moeten voortaan gewoon betalen voor het achterlaten van boodschappen. Er geldt een starttarief van tien cent per keer met bovenop de gesprekskosten van nog eens twee cent per minuut.
De Consumentenbond vindt de plannen onacceptabel. "We zijn zeer verbolgen over de plannen van KPN", aldus een woordvoerder. "Sinds kort kan de voicemail naar fax en e-mail worden doorgeschakeld. Dit zijn moderne snufjes die KPN gratis aanbiedt. Tot op de dag van vandaag adverteren ze zelfs met deze gratis extraatjes op hun website. Over een week moet betaald worden voor deze diensten, maar dat vertelt KPN er niet bij. Dit is pure misleiding. Het is schandalig."