NEW YORK - De Schiphol Group ziet grote groeikansen in de Verenigde Staten voor de ontwikkeling van luchthavenknooppunten. De vernieuwde terminal van de luchthaven in New York moet als visitekaartje gaan dienen voor de Nederlandse onderneming. Inmiddels heeft de Schiphol Group een vervolgopdracht ter waarde van miljarden guldens in de wacht gesleept van het Amerikaanse Delta Airlines.
Het vernieuwde stationsgebouw, Terminal 4, op de John F. Kennedy luchthaven in New York, dat volgende maand wordt geopend, is ontwikkeld door een consortium met Schiphol USA als leverancier van kennis en ervaring. "Als showmodel van de Schiphol Group trekt dat nu de aandacht voor meer van dat soort projecten in de VS en daarbuiten", verwacht financieel directeur Pieter Verboom.
De eerste vervolgopdracht is al binnen. Delta Airlines, één van de top drie luchtvaartmaatschappijen in de VS, laat het consortium met de Schiphol Group een groot nieuw stationsgebouw op de John F. Kennedy luchthaven bouwen en exploiteren.
Dit is een miljardenproject. De nieuwe Delta Terminal gaat aansluiten bij de vernieuwde Terminal 4, en komt in de plaats van de oude Terminals 2 en 3.
De huidige zestien 'gates' van de nieuwe Terminal 4 op J.F. Kennedy Airport worden met de verkregen opdracht voor Delta Airlines uitgebreid tot 48 'gates'. "Een mooier visitekaartje kunnen we ons niet wensen", stelt Verboom.
De 'Schiphol-look' gaat zo een groot deel van het gezicht van de luchthaven van de 'big apple' bepalen. Als de opdracht van Delta Airlines af is, wordt op Amerika's bekendste luchthaven meer dan een derde van de nu totaal ruim 30 miljoen passagiers onder Schiphol-vlag afgehandeld.
Luchtvaartmaatschappijen in de VS opereren op hun knooppunten nu nog vaak overwegend vanuit eigen terminals. Maar daarop lijken ze onder druk van kostenbesparingen en concentratie op de kerntaken echter van terug te komen.
"Ze laten het graag doen door gespecialiseerde bedrijven als Schiphol", aldus Verboom. "We rekenen dus op meer van dat soort opdrachten."
Voor de Nederlandse onderneming moet dan in de eerste plaats worden gedacht aan de huidige knooppunten van Delta Airlines: Atlanta, Cincinnati en vooral Salt Lake City. Delta heeft veel kaarten gezet op deze stad in Utah, die sterk in ontwikkeling is. Maar Schiphol richt ook zijn pijlen op andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
De topman benadrukt dat het groeiend aantal buitenlandse activiteiten de privatisering van de NV Luchthaven Schiphol dringend noodzakelijk maken. "Maar op grond van de laatste aanwijzingen heb ik er alle vertrouwen in dat dit nu definitief in het najaar gaat gebeuren. Voor de kerstdagen kunnen we dan aan de beurs genoteerd zijn", zegt hij.
Overigens voegt Verboom daaraan toe dat het parlementaire debat over de nieuwe luchtvaartwet allesbepalend zal worden. Dat debat staat gepland voor juni.
Dit weekeinde gaat Verboom naar Rome om daar besprekingen te voeren met de Aeroporto di Roma. De Italiaanse luchthaven wil zich aansluiten bij Pantares, het samenwerkingsverband van Schiphol en de luchthaven van Frankfurt.
Schiphol is eveneens geïnteresseerd om een belang te nemen in de luchthaven van Sydney. De Australische luchthaven wordt volledig geprivatiseerd en opnieuw gebouwd.