Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 27 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Eisen tot 20 jaar in Doverzaak

door Huib Boogert

   
 

ROTTERDAM - Voor de rechtbank in Rotterdam zijn gisteren zware gevangenisstraffen tot 20 jaar cel geëist voor het fatale Dover-transport, waarbij vorig jaar juni maar liefst 58 Chinezen de dood vonden in een koelcontainer.

Officier van justitie mr. J. Klunder rekende vrijwel alle leden van de organiserende bende persoonlijk aan dat de Chinezen onderweg naar Engeland door zuurstofgebrek stikten.

"Alle verdachten hebben geweten dat er een kans op ongelukken bestond. Ze hebben welbewust het risico genomen dat er doden zouden vallen", aldus mr. Klunder.

Hij onderbouwde dat in zijn requisitoir met de mededeling dat diverse hoofdverdachten met elkaar vooraf over dat risico gesproken hadden. Een eerder transport van illegale Chinezen vanuit Nederland naar Engeland (in april 200) liep op de veerboot Zeebrugge-Dover bijna dodelijk af, omdat de verstekelingen ademnood kregen in de container. Bij een volgende reis werden er desalniettemin nog meer passagiers 'geladen'.

"Dat is willens en wetens spelen met mensenlevens. Alle verdachten moeten hebben geweten dat het transport van medio juni 2000 verkeerd kon aflopen", aldus de officier van justitie.

Gewetenloos

De zwaarste straf (20 jaar) eiste hij tegen hoofdverdachte Gurzel O. (36), die hij omschreef als een "gewetenloze profiteur van de wanhoop van anderen". De tweede man van de bende, Haci D. (29), hoorde 18 jaar tegen zich eisen. Volgens de officier dient Leo N. (57) voor 15 jaar in de cel te verdwijnen, omdat deze verdachte ook al bij diverse eerdere mensensmokkeltransporten betrokken was.

Tien jaar cel wil de aanklager opgelegd zien aan de zakenmensen Hubertus van K. (50) en Willem J. (44) voor hun hulp bij het vervalsen van registraties van de vrachtauto en een bedrijfsinschrijving. De verdachten Vyco V. (27), Orhan M. (23) en Friederich B. (44) hoorden straffen eisen van resp. 9, 8 en 6 jaar met aftrek.

In zijn twee uur durend requisitoir verweet officier van justitie Klunder de verdachten dat vrijwel niemand openlijk spijt heeft betuigd over de 58 doden. "Enkele verdachten hebben in de verhoren van de politie zelfs helemáál geen mond opengedaan. Dat zegt genoeg over hun houding: cynisch en gewetenloos."

Piëteit

Mr. Klunder vroeg zich af of hij de namen van 58 doden in zijn requisitoir zou noemen, uit een vorm van piëteit die de verdachten niet konden opbrengen. Uit angst voor overdreven sentimentaliteit noemde hij echter slechts enkele namen: van het jongste en het oudste slachtoffer (16 en 45 jaar) en van de jongste vrouwelijke dode (19).

"Voor deze Chinezen werd geen transportmiddel te min bevonden. Ze werden niet beschouwd als mensen, maar als vracht. Ze werden vervoerd op een wijze die zelfs voor dieren verboden is."

Vandaag wordt het strafproces afgesloten met de pleidooien van de verdedigers. Een groot aantal van hen zal pogen aan te tonen dat de Nederlandse en de Engelse politie vooraf hebben geweten van dit Chinezen-transport, maar dat men het 'gecontroleerd' uit Rotterdam liet vertrekken.

De advocaten zullen dan ook de niet-ontvankelijkheid van het openbaar ministerie bepleiten.

De chauffeur van het dodentransport, Perry W., werd enkele weken geleden in Engeland al veroordeeld tot 14 jaar gevangenisstraf.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 27 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.