Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 26 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  PvdA hekelt eigen minister om trage aanpak van files

door Jeroen Hendriks

   
 

DEN HAAG - De PvdA heeft harde kritiek op de eigen minister Netelenbos (Verkeer) over haar gebrekkige aanpak van de files. Volgens PvdA-Kamerlid Van Gijzel toont de bewindsvrouw "veel te weinig ambitie" om de slimme technische mogelijkheden te gebruiken in de strijd tegen de overvolle wegen.

De verkeersspecialist eist van de minister dat zij een speciale commissie instelt die met toepasbare technologische hoogstandjes komt. "Ik wil binnen een paar maanden een commissie die ons de weg wijst", aldus Van Gijzel. Zijn voorstel wordt gesteund door de VVD, waarmee er een Kamermeerderheid is.

VVD'er Hofstra voegt er echter aan toe dat de minister niet alleen met technische vondsten en plannen voor betaald rijden, zoals de kilometerheffing, moet komen, maar stelt als voorwaarde dat er ook meer asfalt aangelegd wordt als dat nodig is.

Ook de ANWB heeft zich achter het voorstel van Van Gijzel geschaard.

Doorbraak

Het ministerie van Verkeer laat desgevraagd weten dat het idee van Van Gijzel al bestaat: de Commissie Wegen naar de toekomst. Het PvdA-Kamerlid reageert furieus. "Dat is een 'kabbelcommissie' waar we niks mee opschieten. Ik wil een doorbraak, want we lopen in dit land ver en ver achter bij wat er technisch mogelijk is."

"Een jaar geleden heb ik bij de minister gepleit voor een onderzoek naar intelligente toeritdoseringsystemen. In Amerika worden dergelijke systemen al toegepast waarbij auto's worden tegengehouden op de oprit naar de snelweg als die te vol is, zonder dat daarbij files ontstaan op de toegangswegen zelf. Er gebeuren minder ongelukken en het verkeer stroomt veel beter door. Maar ik moet helaas constateren dat er sinds mijn pleidooi vrijwel niets is gebeurd", stelt Van Gijzel boos.

Volgens het Kamerlid kunnen wegen veel meer auto's bevatten als de gang er maar in blijft. "De wegcapaciteit moet maximaal zijn, maar wanneer het verkeer stilstaat is de capaciteit nul." Vandaar zijn inzet op het gebruik van intelligente toeritdosering.

Een ander voorbeeld is volgens Van Gijzel de intelligente snelheidsbegrenzer. "Straks gaan we veel meer gebruik maken van vluchtstroken, maar de vrees bestaat dat daardoor de geluidsoverlast voor omwonenden flink toeneemt. Je zou op die strook alleen auto's kunnen toelaten met zo'n intelligente begrenzer aan boord. Die kunnen dan weliswaar maar maximaal 70 km/u rijden om extra lawaai te voorkomen, maar ze rijden dan wel langs de files."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 26 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.