APELDOORN - Uitgever Wegener verwacht voor dit jaar een nettowinst die ongeveer gelijk zal zijn met vorig jaar toen EUR43,6 miljoen (bijna 93 miljoen) werd verdiend. Daarnaast verwacht het concern een stevige buitengewone bate door de verkoop van de tv-zender TMF aan MTV.
|
Jan Houwert. (Foto: ruud van der linden)
|
Dit heeft Wegener-bestuursvoorzitter Jan Houwert gisteren bekend gemaakt tijdens de aandeelhoudersvergadering. Zijn uitspraken zijn opvallend.
Ruim een maand geleden bij de presentatie van de cijfers over het jaar 2000 durfde hij nog geen voorspelling te doen over het lopende jaar. Die terughoudendheid werd door beleggers gezien als een zeer negatief signaal.
Het aandeel Wegener verloor toen 12%. De voorspelling van gisteren leverde een winst op van bijna 1% op EUR10,45.
Wegener heeft in de afgelopen jaren een gedaantewisseling ondergaan. Veel van de activiteiten die behoorden tot de Arcade Groep (die in de jaren '90 werd gekocht) zijn inmiddels afgestoten. Eén van de belangrijkste onderdelen ervan is de razendpopulaire muziekzender TMF (The Music Factory).
TMF is inmiddels verkocht aan de Amerikaanse concurrent MTV. Deze verkoop levert Wegener dit jaar een buitengewone bate op van 20 tot 30 miljoen. Dit bedrag komt bovenop de nettowinst uit de gewone bedrijfsuitoefening à 93 miljoen.
Vorig jaar heeft Wegener zijn activiteiten in de kranten-sector flink uitgebreid door de aankoop van een pakket regionale kranten en huis-aan-huis bladen. De verkoper was uitgever VNU.
Opvallend is dat Wegener gisteren trots kon melden dat het eerste kwartaal van 2001 aan de verwachtingen heeft voldaan. Het advertentievolume steeg licht. Het volume van de personeelsadvertenties liet "een duidelijke stijging zien".
De twee andere uitgevers van dagbladen (De Telegraaf Holding en PCM) hebben juist gemeld dat de advertenties onder druk staan. Wegener kan niet met zekerheid zeggen waarom de regionale kranten die bij het bedrijf behoren beter scoren dan de grote concurrenten.
"Misschien raakt de golfbeweging van stijging en daling van advertenties de regionale kranten iets later", aldus een woordvoerder van het bedrijf. Zowel PCM als De Telegraaf hebben beide een bezuinigingsprogramma ingezet om de kosten terug te dringen.
Alle kranten-uitgevers kampen met fors stijgende kosten van papier. Ook Wegener ontkomt hier niet aan. Een deel van die stijging wordt zichtbaar in de post salarissen. De fors oplopende kosten van papier betekenen dat het aandeel grondstoffen in de kosten waarschijnlijk zal gaan stijgen. Vorig jaar bedroegen de grondstoffen bijna 10% van de kosten.
Wegener is bezig het concern een tweede sterke pijler te geven. Ruim driekwart van de omzet komt uit de traditionele tak, het uitgeven van kranten en huis-aan-huis bladen. Bijna 10% is afkomstig uit allerlei verschillende activiteiten als TMF, tijdschriften, gemeentegidsen en dergelijke.
Als derde, sterkere poot onder het concern wil Wegener zich richten op direct marketing. Nu bedraagt het aandeel van dit bedrijfsonderdeel nog 14% van de omzet. Maar dat moet in de komende jaren flink gaan groeien.
Bestuursvoorzitter Houwert streeft een agressieve groei na. In het jaar 2003 moet de divisie direct marketing een omzet hebben van EUR300 miljoen; het dubbele van vorig jaar. Wegener beoogt nadrukkelijk om een Europese speler van formaat te worden op dit gebied. Het streven is om internationaal opererende concerns in verschillende landen te kunnen bedienen van diensten op het gebied van direct marketing.
Om het groeipad te kunnen voltooien gaat Wegener het belang van 45% in het Franse direct marketingbedrijf Sopres uitbreiden. Daarnaast moeten de bestaande bedrijven beter presteren en worden acquisities gepleegd in Frankrijk en Duitsland.
Wegener heeft tevens bekend gemaakt dat voorzitter F. Loudon van de raad van commissarissen per april 2002 aftreedt. Wie hem gaat opvolgen, is nog niet duidelijk. De uitgeverij wil alvast wel R. van Tets, lid van de raad van bestuur van ABN Amro, benoemen als nieuwe commissaris. Daarmee wordt de raad tijdelijk uitgebreid tot zes personen.