Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 25 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  NedCar moet bezuinigen van moeder Mitsubishi
   
 

BORN - De wereldwijde afslanking bij Mitsubishi heeft ook gevolgen voor NedCar in Born. NedCar, sinds enkele weken volledig eigendom van de Japanse autofabrikant, moet eveneens afslanken. Volgens NedCar-directeur Chris Dewulf hoeft die operatie echter niet te leiden tot gedwongen ontslagen.

Bij Mitsubishi dienen wereldwijd 9500 mensen af te vloeien. De Japanners hebben ook NedCar gevraagd het personeelsbestand "nauwer te doen aansluiten op de economische realiteit". Bruto betekent dat een afslanking met 1600 van de 5200 personeelsleden.

Netto valt het volgens Dewulf nog mee. Er zijn zevenhonderd uitzendkrachten, en de rest van de uitstromers kan naar verwachting terecht bij nieuwe toeleveranciers of bij bepaalde projecten. "Ons uitgangspunt is: wij bieden onze mensen een zo goed mogelijke toekomst, maar niet noodzakelijk onder NedCar-vlag", zegt Dewulf.

"Dit is de grootste hindernis die we met onze sociale partners moeten nemen. Mensen willen graag de NedCar-badge blijven dragen. En dat kunnen we niet altijd garanderen", aldus de directeur.

Behalve afslanken in personeel moet NedCar de komende twee jaar 15% bezuinigen op de inkoop van materiaal. Deze verplichte bezuiniging kan vooral door efficiënter voorraadbeheer en het op elkaar afstemmen van wensen en behoeften tussen NedCar en toeleveranciers. Dewulf ontkent dat de bezuinigingen enig effect hebben op de kwaliteit van de nieuwe Z-car, die vanaf 2004 in Born gebouwd gaat worden.

NedCar heeft momenteel wel een probleem met de vaste kosten, erkent Dewulf. De automarkt is de laatste maanden ingezakt. Daardoor verkoopt NedCar dit jaar niet de verwachte 220.000 auto's, maar slechts 200.000.

Verder denkt Dewulf binnen een half jaar te kunnen beginnen met een nieuw bedrijvenpark rond NedCar. Op het park moeten vooral de toeleveranciers van de onderneming terecht kunnen.

De vakbonden houden hun hart vast of de ingrepen lukken zonder gedwongen ontslagen. "We willen snel overleg over een sociaal plan", aldus Unie-bestuurder Bert Keulen.

Hij twijfelt ook of verdergaande efficiëntie nog wel mogelijk is. "De afgelopen jaren hebben de afslankingen elkaar opgevolgd. Het is zo ongeveer de meest efficiënte autofabriek ter wereld. De werkdruk is al zeer hoog."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 25 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.