AMSTERDAM - Automobilisten die komende zomer naar Amsterdam rijden, moeten rekening houden met gemiddeld minimaal een uur extra reistijd vanwege de grootscheepse werkzaamheden aan de A10-west.
Dat heeft Rijkswaterstaat berekend, ervan uitgaande dat van de 180.000 automobilisten die nu nog dagelijks op de westelijke ringweg rijden er 45.000 hun auto zullen laten staan en overstappen op het openbaar vervoer of de fiets.
Gebeurt dat niet, dan zal het leed voor de weggebruikers in de periode 26 mei tot en met 26 augustus helemaal niet te overzien zijn. Met name weggebruikers die de ringweg op en af willen, moeten over engelengeduld beschikken, want zij zullen door middel van zogenoemde 'kranen' slechts druppelsgewijs worden doorgelaten.
"De slechtste periode voor het verkeer gaat straks aanbreken," zegt projectmanager T. Verschoor van Rijkswaterstaat. Hij hoopt dat de automobilist zich op tijd bewust is van de noodzaak alternatieven te zoeken om van a naar b te komen. "Maar dat het vreselijk veel oponthoud gaat geven, is nu al duidelijk. Daar zullen we niet omheen draaien. Meer dan 40.000 mensen moeten hun auto laten staan, anders wordt het leed nog groter."
Tijdens de werkzaamheden is steeds één rijbaan afgesloten. De overgebleven drie rijstroken worden opgedeeld in twee keer twee smallere rijstroken. De afritten S103 tot en met S107 worden afgesloten. Een uitzondering is er voor vrachtwagens en nood- en hulpdiensten. Zij kunnen gebruik maken van de S105 (C. Lelylaan) en S106 (Jan van Galenstraat). Daar komen bussluizen en slagbomen om de gewone automobilisten tegen te houden. Er is continu toezicht bij deze afslagen. De maximumsnelheid op de A10 west zal 70 kilometer per uur zijn en op sommige gedeelten zelfs 50.
Er komen vier 'kranen' in Amsterdam waar het verkeer door Rijkswaterstaat de A10 op- en afgelaten zal worden. Deze zullen komen bij het Olympiaplein, de Henk Sneevlietweg en in Sloterdijk (twee). Rijkswaterstaat bedient samen met de politie de stoplichten bij deze 'kranen'. Wordt het in de stad te druk, dan komt voor een bepaalde periode niemand de A10 af. En als het op de A10 te vol wordt, komt geen automobilist de snelweg nog op.
Tijdens het onderhoud aan de 30 jaar oude ringweg wordtonder meer 40.000 m betonoppervlakvervangen, terwijl ook alle verlichting, geleiderails, voegovergangen en viaducten en tunnels een face-lift krijgen.
De operatie aan de A10 alleen gaat 120 miljoen kosten, terwijl de gemeente Amsterdam ook nog eens tegelijkertijd drie projecten uitvoert. Voor 43 miljoen wordt het viaduct Bos en Lommer, het dak van de parkeergarage Delflandplein en de fundering van de geluidsschermen vernieuwd of aangelegd. Voor personele kosten is nog eens 8 miljoen gereserveerd.
Om de beoogde 45.000 automobilisten hun wagens uit te krijgen, worden allerlei alternatieven aangeboden. Zo worden er meer en langere treinen ingezet tijdens de spitsuren, wordt de ringlijn-metro met ongeveer 25.000 plaatsen per dag uitgebreid en worden er gratis pendelbussen ingezet. Ook wordt een groot P&R-terrein aangelegd bij Sloten waar de mensen kunnen overstappen op de bussen of fietsen. Er zullen daar 500 goedkope huurfietsen worden gestald. Ook kunnen bedrijven gebruik maken van het door Rijkswaterstaat opgezette fiets-lease plan voor werknemers.