AMSTERDAM - De verkoop van het kaasmerk Leerdammer, een divisie van zuivel- en voedingsconcern Wessanen, is voorlopig van de baan. Dit komt door de aanhoudende mond- en klauwzeercrisis. Door deze epidemie is het investeringsklimaat in de Europese zuivelindustrie ongunstig geworden.
"Kandidaat-kopers boden eerst een goede prijs voor Leerdammer, maar voelen nu onzekerheid door de mond- en klauwzeer", ligt bestuursvoorzitter Mac Zondervan van Wessanen de afgeblazen transactie toe. "Er is afgedongen op de prijs. Wij zagen ons daarom genoodzaakt om de verkoop van het merk uit te stellen."
Ondanks deze beslissing wijkt het Amstelveense concern niet af van de strategie om de zuiveltak te verkopen en zich volledig te wenden op gezonde- en speciale voeding. "Wij hebben een goede prijs gekregen voor onze Amerikaanse zuivelactiviteiten", aldus Zondervan. "Daarom kunnen we de strategie blijven voortzetten."
De verkoop van de Amerikaanse zuiveltakken Marigold Foods en Crowly Foods aan het Texaanse National Diary leverde Wessanen $400 miljoen op. De twee verkochte bedrijven zijn goed voor een jaarlijkse omzet van $1 miljard. "Ik ben erg blij met deze verkoop", zegt Zondervan. "Dit is een goede motor om onze strategie voort te zetten.
Met de opbrengst van de Amerikaanse zuivelactiviteiten gaat het Amstelveense concern de nieuwe missie veel kracht bijzetten. "We zullen met het verkregen geld ons agressieve acquisitiebeleid voortzetten", zegt Zondervan.
De komende maanden denkt hij enkele middelgrote bedrijven op het gebied van gezonde- en speciale voeding te over te kunnen nemen. Al eerder kocht Wessanen in deze markt Boas, Zonnatura en het Franse Distribourg. Vorige maand werd het concern eigenaar van het Amerikaanse Food for Health.
De belangrijkste reden om Leerdammer in de etalage te zetten was twee maanden geleden het geringe groeipercentage (1%) van het kaasmerk. Zondervan: "Leerdammer maakt nu echter een goede marktontwikkeling door. We gaan het daarom niet voor een lage prijs van de hand doen. Je weet tenslotte niet hoelang de mkz-crisis nog aanhoudt." Maar op de lange termijn is Wessanen zeker van plan om de volledige zuiveltak te verkopen.
De mond- en klauwzeer heeft geen ingrijpende gevolgen voor de Koninklijke Wessanen. "Natuurlijk hebben we wel een aantal kosten moeten maken, maar deze hebben nauwelijks invloed op de omzet", aldus Zondervan. De groeiverwachting (15%) van de activiteiten blijft gehandhaafd.