SCHIPHOL - De KLM heeft bij het treffen van voorzieningen voor gehandicapten in de hele vloot de veiligheidsvoorschriften voor blinde passagiers ook in braille beschikbaar. De nieuwe service, waarmee de KLM een wereldprimeur heeft, is tot stand gekomen in samenwerking met de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad en diverse instituten voor de blinden.
De speciale instructies voor noodgevallen zijn uitgevoerd als boekwerk, zowel in brailleschrift als grootletterschrift voor slechtzienden.
In de toiletten bevindt zich een belknop die het cabinepersoneel erop attendeert dat iemand assistentie nodig heeft. Ook deze is voorzien van een opschrift in braille. Ter voorbereiding op de reis is de brochure 'Vliegen voor passagiers met een mobiliteitsbeperking' beschikbaar op audiocassette of uitgevoerd met extra grote letters en in brailleschrift.
Op de luchthaven van vertrek en aankomst kan zonder kosten aanspraak worden gemaakt op assistentie en begeleiding van KLM-medewerkers. Wel dient dit tenminste twee dagen van tevoren aangevraagd te worden via het reisbureau waar de reservering wordt gemaakt of het speciale wereldwijde telefoonnummer 0800-KLM CARES.
De nieuwe dienstverlening sluit aan bij het KLM-beleid om het luchtvervoer voor passagiers met een mobiliteitsbeperking toegankelijker te maken. Dat gebeurt na enkele voorvallen en ernstige kritiek op het ontbreken van die voorzieningen, die in deze krant aan de kaak werden gesteld. Het nieuwe beleid werd daarna vastgelegd in een convenant tussen de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad en KLM.