AMSTERDAM - Het effect van werving en selectie via internet wordt zwaar overschat. Wereldwijd vond vorig jaar slechts 6% van alle managers een nieuwe functie via het internet. Dat blijkt uit een internationale studie uitgevoerd door adviesbureau Drake Beam Morin (DBM). Hiervoor werden ruim 3600 managers werkzaam bij grote bedrijven ondervraagd.
Het 'ouderwetse' netwerken werkt nog altijd het best, ondanks dat de banensites als paddestoelen uit de grond schieten. De overgrote meerderheid (61%) van het bedrijfskader vond in 2000 een nieuwe baan via relaties. Ongeveer 12% deed dit via werving- en selectiebureaus.
DBM-topman Thomas Silveri waarschuwt dan ook voor te veel optimisme ten opzichte van vacaturesites. "Hoewel niet getwijfeld hoeft te worden aan het enorme bereik van internet, waardoor bedrijven en sollicitanten elkaar makkelijker kunnen vinden, blijft persoonlijk contact bepalend voor een succesvolle zoektocht."
De gemiddelde zoektijd naar een nieuwe baan lag in 2000 wereldwijd op ruim 3 maanden. In 1999 was dit ongeveer hetzelfde. Voor dit jaar verwacht DBM een lichte stijging.