AMSTERDAM - Tijdschriftengigant VNU wordt door de adverteerders beticht van misbruik van haar monopoliepositie met grote publieksbladen als Libelle en Margriet. "Bij een gemiddelde oplagedaling van 3,5%, heeft VNU de advertentietarieven met circa 3,5% verhoogd", zegt Ingrid Stumpel, mediadeskundige van de BVA, Associatie Nederlandse Adverteerders. VNU noemt de klacht "onzin". De tariefsverhoging zou marktconform zijn.
Bij gebrek aan alternatieven om, buiten de vrouwenbladen om, specifieke doelgroepen te kunnen bereiken, onderzoekt de BVA of een klacht kan worden ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). "Dit is een signaal aan onze achterban dat we hard optreden", aldus Stumpel, die vorige week twee grote adverteerders Nestlé en Randstad zag vertrekken, wegens inactiviteit van de BVA. Een eventuele boycot van de VNU-bladen wordt aan de individuele adverteerders overgelaten. Vorige week zwichtte Audax-uitgeverij na een boycot van groot-adverteerder Unilever.
Het maandenlange conflict met de BVA escaleerde toen VNU eind vorig jaar het zogenoemde prognosemodel lanceerde, waarbij adverteerders geld terugkrijgen als de oplage met zes procent of meer daalt dan de tariefkaart aangeeft. Stumpel: "Aanvankelijk waren wij blij met de transparantie, maar wij schrokken van de tarieven en hoge marge."
VNU-tijdschriftendirecteur Auke Visser ziet een onderzoek van de NMa met vertrouwen tegemoet. "Naast onze vrouwenbladen zijn er genoeg alternatieven om de vrouwelijke consumenten te bereiken. Nederland heeft een rijk palet aan tijdschriften en andere vrouwenmedia. VNU heeft een eigen prijsbeleid dat niet alleen op oplagen is gebaseerd, maar ook op kwaliteit, de marktsituatie en prijsconcurrentie. Ook inflatie en de sterk stijgende papierprijzen zijn in de tariefsverhoging meegenomen. Blijkens de goed gevulde orderportefeuille zijn de adverteerders akkoord met onze nieuwe tarieven."