Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 10 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De verloving
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  VendexKBB wil Duitsers verleiden met Hemaworst

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Het warenhuisconcern VendexKBB wil met de Hema de Duitse markt gaan veroveren. Volgens bestuursvoorzitter Ed Hamming heeft onderzoek uitgewezen dat de Hema-formule zeer geschikt lijkt voor de oosterburen. "Let wel, we steken onze teen in het water, maar de verwachtingen zijn hooggespannen", zo stelde de topman gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Hamming begint daarmee voorzichtig invulling te geven aan de Europese expansieplannen. Voorzichtig, want groei in het buitenland is voor warenhuizen niet eenvoudig. Het recent mislukte avontuur van de Britse keten Marks & Spencer op het Europese vasteland is het zoveelste bewijs daarvan.

De Hema hanteert echter volgens de bestuursvoorzitter een ander concept. Hamming haastte zich wel te stellen de Duitse Hema-plannen niet evenveel tijd te zullen gunnen als de Belgische. Het kostte maar liefst 9 jaar voordat de Belgen iets zagen in de combinatie rookworsten en ondergoed en de Hema er een mager winstje boekte. "Zo lang zullen we nu niet wachten, de Duitse activiteiten zullen sneller winstgevend moeten worden", aldus de topman.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (273x275, 20kb)

Niet alleen voor de Hema heeft Vendex internationale ambities. Ook de warenhuisformule Bijenkorf moet op termijn het Europese continent gaan veroveren. Van de divisie speciaalzaken worden de doe-het-zelfketen Praxis en de modeformules M&S Mode, Hunkemöller en Claudia Sträter naar voren geschoven. De drie modeketens halen nu al samen de helft van hun omzet in het buitenland, maar dat moet meer worden. Zo zal Hunkemöller de komende maanden voor het eerst de deuren openen in Frankrijk en Denemarken en zal de winkelformule Claudia Sträter binnenkort ook in Duitsland te vinden zijn.

Voor de overige Vendex-formules ziet Hamming nog wel groeikansen in de Benelux-markt, maar geen grotere internationale rol weggelegd.

Het afgelopen jaar heeft Vendex het mes gezet in de minder succesvolle modeketens: Kien, Amici en Kreymborg werden afgestoten. Omdat de consument steeds minder geld uitgeeft aan kleding en textiel en meer aan elektronica, kocht het concern in ruil daarvoor Dynabite en It's.

Het warenhuisconcern boekte in 2000 met name succes in de niet-kleding-hoek. Vooral Praxis en Formido deden goede zaken. De omzet van de doe-het-zelfactiviteiten steeg inclusief acquisities met 17% tot EUR664 miljoen.

De totale omzet, exclusief de verkochte modeketens, liet een stijging zien van 10% tot EUR4,6 miljard. De nettowinst steeg 10% tot EUR160 miljoen. Analisten reageerden positief op de resultaten. "Vendex profiteert goed van de strategische heroriëntatie", zo luidt het oordeel.

Alleen de omzet van de warenhuizen viel tegen. De warenhuizen trokken nauwelijks meer klanten dan een jaar eerder en de omzetstijging bedroeg slechts 2%. Hamming was daar ontevreden over, maar het was volgens hem voornamelijk te wijten aan 'incidenten'. "De Bijenkorf-warenhuizen in Eindhoven en Amsterdam werden gerenoveerd, in Utrecht was een grote brand en de Bijenkorf in Den Haag is nog altijd moeilijk te bereiken door de perikelen rond de tramtunnel", zo somde de bestuursvoorzitter op. Als klap op de vuurpijl speelde het Nederlandse hockey-elftal de finale van de Olympische Spelen op de zaterdag van de Drie Dwaze Dagen, waardoor het bezoek zwaar tegenviel.

Vendex gaat fors investeren in de warenhuizen. Bij V&D verdwijnen zeker 60 van de 80 huismerken. Het twintigtal merken dat overblijft wordt in een nieuw jasje gestoken en beter gepositioneerd. De Bijenkorf opent in september drie nieuwe vestigingen in Breda, Den Bosch en Groningen.

Het geld om deze strategie te financieren moet komen uit de verkoop van niet-strategisch onroerend goed. "Wij denken de komende twee tot drie jaar voor zo'n EUR150 miljoen aan vestigingen te verkopen", aldus Smits.

De Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz is als enige niet-Europese activiteit van Vendex een vreemde eend in de bijt. Schwarz lijdt bovendien verlies (EUR5,7 miljoen) en worstelt met het vergroten van marktaandeel. Ook de hoge dollarkoers zat niet mee. "Als er een interessante bieder langskomt, gaan we er op in", zei Smits, om daar als goed koopman aan toe te voegen:. "Maar er is geen haast, want het is een sterk merk."

Over de verwachtingen voor het komende jaar wilde de Vendex-top niet veel kwijt. Het grootste gedeelte van de winst wordt in het tweede halfjaar behaald en het concern houdt de mogelijkheid open dat buitengewone baten of lasten de nettowinst zullen beïnvloeden.




 


di 10 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.