HAELEN - Voor burgemeester Jos Heijmans (47) van het dorp Limburgse dorp Haelen is de maat vol na het zoveelste ernstige ongeluk. Hij richt zijn woede nu op de milieugroeperingen, die de omleiding van de N273 middels allerlei procedures steeds op de lange baan wisten te schuiven.
Oorzaak van zijn boosheid is dat bij dit ongeluk een dode te betreuren viel. De veertigste in zes jaar tijd. Een 64-jarige automobilist uit Maasbree kwam gisterochtend om het leven toen hij tijdens een inhaalmanoeuvre frontaal op een vrachtwagen botste op de als 'dodenweg' bekendstaande Napoleonsbaan. Een tweede automobilist raakte zwaar gewond.
|
Een ongeluk op de N273 met opnieuw een dodelijke afloop.
|
"Totaal onverantwoord", aldus de burgervader. "Zij traineren de plannen om deze weg aan te passen. Voor hen zijn dierenbelangen kennelijk belangrijker dan verkeersveiligheid. Triest, want op deze manier blijft het mensenlevens kosten."
Bezwaar
Volgens Heijmans was de omleiding bij Haelen al in kannen en kruiken, maar heeft onder meer de vereniging Das en Boom met een nieuw bezwaar voor ten minste een half jaar vertraging gezorgd. "We praten wel over de meest gevaarlijke weg van Nederland", zegt de burgemeester. "Hij loopt dwars door ons dorp. Elke dat steken duizend scholieren de weg over."
"Das en Boom maakt bezwaar tegen een stukje weg dat niet eens meer onderwerp van discussie is over de aanleg van die hele A73. Het wordt hoog tijd dat zij eens stoppen met discussiëren", aldus de burgervader. Zij doen veel goed werk, maar op deze wijze verliezen zij het draagvlak bij de burgers. Ik krijg het mijn inwoners toch niet meer uitgelegd! De Napoleonsbaan is allang niet meer van deze tijd. Hij moet hoognodig worden aangepast. Elke dag uitstel betekent een enorm risico."
Taak
Das en Boom-voorzitter Jaap Dirkmaat wijst desgevraagd alle kritiek van de hand: "Het is niet onze taak om de verkeersveiligheid te regelen", meent hij. "Daar zijn tal van andere instanties voor. Wij komen alleen op voor de rechten van de dieren, waar niemand zich om lijkt te bekommeren."
"Nu komt men met verkeersdoden als argument. Ook wij zien het belang van die snelweg en ook wij betreuren de doden, ook al denken wij dat het vaak aan roekeloos rijgedrag is te wijten. Maar die snelweg had er al vijftien jaar kunnen liggen als men met milieubelangen rekening zou houden. Ik kan het ook omdraaien, dat de overheid schuldig is omdat zij weigert mee te werken aan een West-variant, die nauwelijks natuur en dierenlevens kost." • En weer is het raak...een enorme ravage op de N273 na het zoveelste ongeluk. In zes jaar tijd verloren veertig mensen hun leven op een stuk asfalt van krap 35 kilometer lengte. De burgemeester van het Limburgse dorp Haelen beschuldigt milieuverenigingen ervan dat zij de aanleg van een omleiding vertragen. FOTO: FOTOBUREAU KUIT |