Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 10 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De verloving
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Nieuwe Binnenschepenwet
ramp Friese skûtjsesvloot

door Bart Olmer

   
 

LEMMER - De karakteristieke Friese skûtsjevloot dreigt massaal op de bon te worden geslingerd door de waterpolitie, omdat de schepen niet voldoen aan nieuwe wettelijke regels die dit jaar van kracht zijn geworden.

De antieke schepen moeten een één meter hoge reling krijgen als er met meer dan 12 mensen wordt gevaren. Bovendien moet de giek 2 meter bóven het dek hangen, zodat niemand zijn hoofd stoot. Volgens de schippers is dit een "belachelijk gezicht".

Authentiek

De nieuwe regels zijn idioot, menen veel skûtsjeschippers, omdat zij er juist alles aan doen om de schepen authentiek te houden, zowel qua tuigage als betimmering.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
De karakteristieke Friese skutsjes. (Foto: ANP)
De bruine vloot, zoals bijvoorbeeld de klippers, voldoet wel aan de nieuwe regels omdat deze juist zijn ingericht op het vervoer van passagiers in tegenstelling tot de skûtsjes.

De tuigage van de schepen is juist zeer laag, omdat dit al een eeuw lang de skûtsjes, vroeger vrachtscheepjes, typeert. Opvarenden moeten plat op hun buik gaan liggen als de giek vlak over het dek scheert bij een zeilmanoeuvre.

De regels benadelen niet de beroemde SKS-wedstrijdskûtsjes, omdat die een bemanning hebben van maximaal twaalf personen. Wel worden de vele tientallen skûtsjes die meedoen aan de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS) zwaar getroffen. Onder deze schippers is grote onrust ontstaan.

Aanpassing

Deze IFKS-skûtsjes varen met grote groepen gasten. Maar de authentieke schepen, meest gebouwd rond 1900, kunnen onmogelijk het tuigage compleet aanpassen. De regels zijn extra zuur, omdat IFKS-skûtsjes geld verdienen voor de historische zeilerij door met grote groepen te zeilen.

Burgemeester Jo Bosma van Lemsterland, tevens IFKS-voorzitter, reisde enkele dagen geleden hoogstpersoonlijk naar het Haagse ministerie van Verkeer en Waterstaat voor een uitzondering voor skûtsjes op de 1 januari aangescherpte Binnenschepenwet.

De tientallen skûtsjeschippers eisen van het openbaar ministerie en de waterpolitie dat zij niet door de "Haagse regeltjes" worden dwarsgezeten. Volgende week begint het skûtsjeseizoen en de schippers vrezen processen-verbaal.

'Geen gezicht'

Burgemeester Bosma uit Lemmer erkent dat een wettelijk verplichte reling en een manshoge giek "absoluut geen gezicht" zijn. "Door een hoger zeil komt de stabiliteit juist in gevaar. Dan slaan we eerder om."

Het IFKS-bestuur wil snel overleggen met het Korps Landelijke Politiediensten, waaronder de waterpolitie valt, om een boeteregen te voorkomen.

Bosma: "Ik kan als burgemeester natuurlijk niet zeggen dat de schippers de wet moeten overtreden. Ze moeten zolang maar met kleine groepjes varen, totdat er een wettelijke uitzondering is voor skûtsjes. Ik heb geen andere oplossing."




 


di 10 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.