ZÜRICH - Het drama rond de SAirGroup, de moedermaatschappij van onder meer Swissair, is met het gepresenteerde netto verlies van 4,2 miljard veel groter dan de megastrop van iets boven de 3 miljard die werd verwacht.
De vliegbedrijven van de groep alleen noteerden een netto verlies 5,3 miljard bij een 25% gestegen omzet van 23,3 miljard, tegen nog een winst in 1999 van ruim 390 miljoen. De andere ondernemingen van de groep, voorop SwissCargo en de Swissôtels, scoorden in het afgelopen jaar nog wel een winst.
De inmiddels vervangen top van de SAirGroup (met in totaal 72.000 medewerkers), probeert met man en macht nu het roer om te gooien. Mario Corti, de nieuwe topman, gaf er gisteren bij de presentatie van de droevige jaarresultaten veelbelovend blijk van dat is gestart met het terugdraaien van het eigenzinnige en onbegrepen beleid. Vrees voor de toekomst noemde hij ongegrond. "Onze liquiditeit is buiten iedere twijfel", verzekerde hij.
De SAirGroup nam in de afgelopen jaren onder meer belangen in het Belgische Sabena, de Franse luchtvaartmaatschappijen Air Littoral, AOM en Air Liberté, maar ook in South African Airways, het Poolse LOT en de Duitse chartermaatschappij LTU. Verder werden er ook serieuze toezeggingen gedaan aan het Portugese TAP. Het zware verlies wordt met name toegeschreven aan de deelnemingen in Frankrijk, België en Duitsland, waar de reorganisatiemaatregelen ingrijpend zullen zijn.
|
Het drama rond de SAirGroup, de moedermaatschappij van onder meer Swissair, is met het gepresenteerde netto verlies van f4,2 miljard veel groter dan de megastrop van iets boven de f3 miljard die werd verwacht. (Foto: ANP)
|
De financiële steun van de SAirGroup voor de Franse maatschappij Air Littoral wordt binnen twee maanden gestopt. De maatschappij, waar ooit de KLM ook zwaar op moest inleveren en de benen nam, kost Swissair samen met de beide andere Franse deelnemingen 115 miljoen per maand. "Een cash drain", noemde Corti die kennelijk bodemloze put. De drie Franse maatschappijen AOM, Air Liberté en Air Littoral leden een verlies van 864 miljoen. Het Duitse vakantievliegbedrijf LTU, boekte een netto verlies van 494 miljoen.
Sabena scoorde als relatief kleine 'dochter' een verlies van 716 miljoen, nota bene bijna het drievoudige van Swissair, 'moeder van alle maatschappijen'. De nieuwe directievoorzitter stelde Sabena voor eind april toekomstplannen in het vooruitzicht. "Nog deze zomer valt het finale besluit over ons aandeel in Sabena. Ik kan nog niet zeggen hoe dat eruit zal gaan zien", zei hij. De SAirGroup heeft nu nog een belang van 49,9 procent in Sabena; dat zou dit jaar naar 85 procent worden uitgebreid.
"Het doel is duidelijk, de koersverandering is ingezet, de juiste richting wordt snel bepaald", zei Corti, vooral doelend op ingrijpende maatregelen bij de vele (onbegrepen) belangen in vliegbedrijven van geringe betekenis, verspreid over heel Europa en zelfs tot in Zuid-Afrika. De SAirGroup maakte geen keuze voor één van de grote invloedrijke allianties. Nu lijkt die koers met het vasthouden van de band met American Airlines wel te worden gemaakt en wordt gekoerst op de One World-alliantie met British Airways.
De nieuwe topman van de Swissair Group gaf aan dat de ingewikkelde structuur en de veelheid aan goede en slechte belangen niet meer werden begrepen. Hij kondigde om te beginnen veelbetekenend een vereenvoudiging aan van de naam, niet langer SAirGroup, maar gewoon Swissair Group. En hij gaf krachtig aan dat het de komende maanden als de klappen vallen om de kernactiviteiten zal gaan.
"De structuur was te ingewikkeld, zorgde voor onnodige kosten en vormde een obstakel voor goede communicatie. Het maakte ons moeilijk te begrijpen en ondermijnde het familiegevoel bij de medewerkers. Het geloof in de leiding is daardoor geërodeerd. Dat en de onderlinge spirit moeten snel hersteld worden", zei Corti, die enkele maanden geleden als financieel-directeur van Nestlé naar het in duikvlucht geraakte vliegbedrijf overstapte.
De inmiddels vervangen top van de SAirGroup gaat nu weer terug naar af; dat is gisteren duidelijk aangekondigd. Het gevolg: ingrijpende maatregelen en afstoten van belangen in luchtvaartmaatschappijen, maar ook de verkoop van de winstgevende Swissôtels. "We hebben enorme waardering voor de medewerkers van die hotels, die ons dat goede resultaat brachten. Maar het zal bij de toekomst van Swissair nu moeten gaan om onze kernactiviteiten", zei de nieuwe directievoorzitter.