AMSTERDAM - De Amsterdamse haven dreigt meer en meer een parkeerplaats te worden van internationale vrachtschepen die om uiteenlopende redenen niet meer kunnen uitvaren. Honderden bemanningsleden zijn daarvan momenteel de dupe.
Zeker tien zeereuzen liggen al lange tijd aan de ketting. De opvarenden krijgen geen gage doorbetaald en zien hun proviandkasten steeds leger worden. De meeste schepen mogen de haven niet verlaten wegens betalingsachterstanden of omdat ze in erbarmelijke conditie verkeren.
De uitzichtloze situatie van de zeelieden is voor de internationale bond van zeevarenden ITF reden aan de bel te trekken. Coördinator Ruud Touwen vindt de positie waarin de bemanning verkeert schandalig. "Ze worden door hun rederijen volledig aan hun lot overgelaten."
|
Schip aan de ketting.
|
Touwen: "De eigenaar maakt zich niet druk over de veiligheid van de schepen. Nederland is echter heel streng in het toezicht, waardoor steeds vaker bulkcarriers de haven niet meer mogen verlaten. Amsterdam moet oppassen niet langzaam vol te lopen met deze wrakken."
Bij de Scheepvaartinspectie bevestigt inspecteur Kamstra de ontwikkeling die zich in Amsterdam voordoet. "Steeds vaker stuiten we op schepen die op tal van punten niet aan de eisen voldoen. Vooral op het onderdeel veiligheid zijn veel aanmerkingen. Ik heb deze situatie nog niet eerder meegemaakt."
De bemanning van de Turkse bulkcarrier A. Hazer, die in de Vlothaven ligt, is somber over de vooruitzichten. Het ruim van hun schip ligt vol schroot, maar naar de mening van Touwen van ITF behoort het schip ook tot het oud ijzer. Er zijn tal van gebreken waardoor de veiligheid van de opvarenden in het geding is. De Scheepvaartinspectie geeft geen toestemming uit te varen zolang de noodzakelijke reparaties niet zijn uitgevoerd.
Het Amsterdams Havenbedrijf bevestigt het grote aantal vrachtschepen dat in de haven stilligt. Drie ervan worden 'gegijzeld' in opdracht van banken die van de reders achterstallige betalingen verlangen. Één ligt al bijna twee jaar in Amsterdam-Noord vast.
Touwen vindt het erg kwalijk dat de bewuste schepen in Amsterdam druk gebruikte ligplaatsen in beslag nemen. "De haven heeft geen onbeperkte capaciteit voor schepen van dit kaliber", zegt hij.
In het belang van de bemanning dringt ITF aan op snelle afvaart van de schepen. Nederland wordt vooral door schuldeisers gezien als een prima plaats om de schepen aan de ketting te leggen. Touwen: "De reders maken echter zelden haast met het vereffenen van hun schulden. Ik vind het zeer dubieus dat schepen van een werf in Korea hier vastgehouden worden. We moeten die problemen niet naar ons land halen."