DEN HAAG - Unilever verwacht het eerste kwartaal een autonome omzetgroei van 4% te halen. Inclusief overnames en desinvesteringen groeit de omzet met 19%. Het voedings- en wasmiddelenconcern verwacht vooral veel van innovaties in spread- en kookproducten.
Voor de leidende 400 merken van Unilever wordt een omzetgroei verwacht van 'ruim boven de 4%'. In 2000 bedroeg de groei van de paradepaardjes 3,8%. Daarbij stelde Howard Green, hoofd van investeringen, gisteren tijdens een telefonische persconferentie dat Unilever onkwetsbaar is voor de terugval van de economische groei in westerse landen. "Wij handelen in eerste levensbehoeften."
Unilever verwacht dat de omzet in Europa zal groeien met 15%, inclusief overnames. Wegens hogere investeringskosten zal de marge enigszins dalen. In Amerika groeit de omzet naar verwachting met 27%. Zonder acquisities en desinvesteringen blijft daar echter maar 2% van over. Hoewel Unilever daar een flinke prijscompetitie verwacht in olijfolie en culinaire producten, groeit de marge door verandering in portfolio.
De integratie van het afgelopen jaar aangekochte Bestfoods verloopt volgens plan. Tegen 2003 verwacht Unilever een synergie te behalen van $750 miljoen (1,8 miljard). Daarvan moet ongeveer nog de helft dit jaar worden gerealiseerd.
De winst per aandeel zal het eerste kwartaal met ongeveer 18% flink dalen. Dat komt goed. "We zullen de winstdaling over het eerste kwartaal ruim compenseren in de volgende periodes", aldus Green. De cijfers over het eerste kwartaal worden op 27 april bekend gemaakt.