Monteurs KLM mogen niet
onder druk worden gezet
"Een
beetje veilig bestaat niet"
door Arnold Burlage
en Martijn Koolhoven
SCHIPHOL - De KLM
is flink op de vingers getikt voor de wijze waarop ze met haar technisch
personeel omgaat.
De KLM moet maatregelen nemen bij haar technische
dienst omdat het steeds vaker voorkomt dat managers 'oneigenlijke
druk' uitoefenen op grondwerktuigkundigen (gwk'ers) om vliegtuigen
vrij te geven.
Tot op heden, zo stelde de commissie vast, zijn er geen gwk'ers
gezwicht voor deze druk, maar de KLM moet wel 'snel concrete maatregelen'
nemen om onveilige situaties te voorkomen. Met name moet de KLM
maatregelen nemen om de communicatie over 'rol en verantwoordelijkheid'
van het technisch personeel aanzienlijk te verbeteren.
Dat zijn de belangrijkste conclusies van de onafhankelijke commissie
Droste, die in opdracht van de KLM de beïnvloeding van onderhoudstechnici
heeft onderzocht. Aanleiding voor het onderzoek waren berichten
in De Telegraaf waarin KLM gwk'ers onthulden dat zij onder steeds
grotere druk worden gezet om vliegtuigen waar wat mee loos is, toch
te laten vertrekken.
Veiligheid
De commissie Droste stelde vast dat, ondanks spanningen binnen de technische dienst van de KLM, de luchtwaardigheid en vliegveiligheid bij de KLM niet in het geding is geweest, hetgeen de KLM ook altijd heeft benadrukt sinds de affaire ging spelen. Zelfs onder zware druk, blijken de betrokken gwk'ers de rug recht te hebben gehouden, zo stelde de commissie vast.
De commissie, die onder leiding stond van luitenant-generaal b.d. B.A.C Droste, heeft in totaal zestig interviews afgenomen en 12 incidenten onderzocht. Deze incidenten variëren van het vliegen met een Boeing 747 vrachtvliegtuig met speling in de rechterstuurkolom, tot het afhandelen van vliegtuig-inspecties door technisch personeel dat daar niet toe bevoegd was. In alle gevallen stelde de commissie vast dat de veiligheid niet in het geding is geweest, maar dat gwk'ers incidenteel wel onder grote (commerciële) druk zijn gezet om het vliegtuig 'vrij te geven'.
"Voortgaan op de huidige weg, komt neer op vragen om nieuwe problemen. De KLM wordt door de commissie nadrukkelijk geadviseerd op haar zaak te letten", zo schrijft de commissie in haar eindrapport. "Er zullen structureel problemen blijven bestaan wanneer de KLM technische dienst voortgaat onvoldoende acht te slaan op de positie van en de omgang met haar gwk-populatie. De gwk'ers vormen, op de gezagvoerders na, de laatste belangrijke schakel in de keten van personeel met directe verantwoordelijkheid voor luchtwaardigheid en vliegveiligheid."
Uitgelekte brief
De KLM-affaire kwam o.a. aan het rollen door een in De Telegraaf
uitgelekte brief van manager G.M. Rozemeijer, die zijn onderhoudspersoneel
schriftelijk opdracht gaf voortaan bij het onderhoud een oogje dicht
te knijpen omdat alle controles de KLM 'onnodig duur' maakt. Over
deze gewraakte brief, zei commissie-voorzitter Droste gisteren tijdens
de persconferentie: "We hebben uitgebreid met meneer Rozemeijer
gesproken. Zijn brief is ongelooflijk onhandig opgesteld". De KLM
is van plan om de betrokken manager terecht te wijzen.
De KLM neemt de aanbevelingen van de commissie Droste over en zal op korte termijn met maatregelen komen om de situatie bij de technische dienst structureel te verbeteren.
|