De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
Hoe bevalt
Nederland?

Retailprijs
PC Thuis
Calculator
Model Look
Het Jaar '99
Souvenirs
Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
TelegraafNet 
Autospeurder
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
De Sterren 
Per week
Chinese
Zomer
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Huizenkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Tarieven
Abonneer mij
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert

&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Terug

Monteurs KLM mogen niet
onder druk worden gezet

"Een beetje veilig bestaat niet"

door Arnold Burlage
en Martijn Koolhoven

SCHIPHOL - De KLM is flink op de vingers getikt voor de wijze waarop ze met haar technisch personeel omgaat.

De KLM moet maatregelen nemen bij haar technische dienst omdat het steeds vaker voorkomt dat managers 'oneigenlijke druk' uitoefenen op grondwerktuigkundigen (gwk'ers) om vliegtuigen vrij te geven.

Tot op heden, zo stelde de commissie vast, zijn er geen gwk'ers gezwicht voor deze druk, maar de KLM moet wel 'snel concrete maatregelen' nemen om onveilige situaties te voorkomen. Met name moet de KLM maatregelen nemen om de communicatie over 'rol en verantwoordelijkheid' van het technisch personeel aanzienlijk te verbeteren.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van de onafhankelijke commissie Droste, die in opdracht van de KLM de beïnvloeding van onderhoudstechnici heeft onderzocht. Aanleiding voor het onderzoek waren berichten in De Telegraaf waarin KLM gwk'ers onthulden dat zij onder steeds grotere druk worden gezet om vliegtuigen waar wat mee loos is, toch te laten vertrekken.

Veiligheid

De commissie Droste stelde vast dat, ondanks spanningen binnen de technische dienst van de KLM, de luchtwaardigheid en vliegveiligheid bij de KLM niet in het geding is geweest, hetgeen de KLM ook altijd heeft benadrukt sinds de affaire ging spelen. Zelfs onder zware druk, blijken de betrokken gwk'ers de rug recht te hebben gehouden, zo stelde de commissie vast.

De commissie, die onder leiding stond van luitenant-generaal b.d. B.A.C Droste, heeft in totaal zestig interviews afgenomen en 12 incidenten onderzocht. Deze incidenten variëren van het vliegen met een Boeing 747 vrachtvliegtuig met speling in de rechterstuurkolom, tot het afhandelen van vliegtuig-inspecties door technisch personeel dat daar niet toe bevoegd was. In alle gevallen stelde de commissie vast dat de veiligheid niet in het geding is geweest, maar dat gwk'ers incidenteel wel onder grote (commerciële) druk zijn gezet om het vliegtuig 'vrij te geven'.

"Voortgaan op de huidige weg, komt neer op vragen om nieuwe problemen. De KLM wordt door de commissie nadrukkelijk geadviseerd op haar zaak te letten", zo schrijft de commissie in haar eindrapport. "Er zullen structureel problemen blijven bestaan wanneer de KLM technische dienst voortgaat onvoldoende acht te slaan op de positie van en de omgang met haar gwk-populatie. De gwk'ers vormen, op de gezagvoerders na, de laatste belangrijke schakel in de keten van personeel met directe verantwoordelijkheid voor luchtwaardigheid en vliegveiligheid."

Uitgelekte brief

De KLM-affaire kwam o.a. aan het rollen door een in De Telegraaf uitgelekte brief van manager G.M. Rozemeijer, die zijn onderhoudspersoneel schriftelijk opdracht gaf voortaan bij het onderhoud een oogje dicht te knijpen omdat alle controles de KLM 'onnodig duur' maakt. Over deze gewraakte brief, zei commissie-voorzitter Droste gisteren tijdens de persconferentie: "We hebben uitgebreid met meneer Rozemeijer gesproken. Zijn brief is ongelooflijk onhandig opgesteld". De KLM is van plan om de betrokken manager terecht te wijzen.

De KLM neemt de aanbevelingen van de commissie Droste over en zal op korte termijn met maatregelen komen om de situatie bij de technische dienst structureel te verbeteren.








woensdag 30 augustus 2000
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl
&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">