Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakt zich ernstige zorgen over het
toenemende aantal bekende Nederlanders dat in het verkeer de regels aan
zijn laars lapt.
Volgens VVN hebben juist beroemdheden in ons land een voorbeeldfunctie
en dienen zij zich dan ook als zodanig te gedragen. Desondanks worden
regelmatig bekende Nederlanders in het verkeer betrapt op ernstige overtredingen,
zoals te hard rijden, mishandeling en rijden onder invloed.
Als recent voorbeeld noemt de organisatie het ernstige ongeval waarbij
Katja Schuurman. De 24-jarige soapactrice raakte zondagnacht op de rijksweg
A2 in de slip en sloeg met haar Opel Frontera diverse malen over de kop.
De populaire actrice bleef ongedeerd, maar politieonderzoek wees uit dat
Schuurman veel te diep in het glaasje had gekeken.
In haar bloed werd 1,55 promille aangetroffen, ruim driemaal de maximaal
toegestane hoeveelheid. Volgens VVN moet de actrice minimaal zeven tot
tien glazen alcohol hebben genuttigd, alvorens zij in haar auto stapte.
Marco Bakker
Katja is daarmee de zoveelste bekende Nederlanders die
in het verkeer in de fout zijn gegaan. Eerder gingen al Marco Bakker,
Koos Postema en Wim Suurbier in de fout wegens dronken rijden, terwijl
zanger Rene Froger en de voetballers Marciano Vink, Patrick Kluivert,
Ronaldo en George Boateng het niet zo nauw bleken te nemen met de maximum
snelheid.
"Onverantwoordelijk en onbegrijpelijk", zo stelt VVN-woordvoerder B.
Woudenberg. "Juist zo iemand als Katja Schuurman, die bij de jeugd ongekend
populair is, vervult een voorbeeldfunctie. Het is dan onbegrijpelijk dat
zij met alcohol op achter het stuur kruipt. Zeker naar de Nederlandse
jeugd toe had zij beter moeten weten."
Overigens staat Schuurman een flinke straf te wachten. Zo zal de actrice,
naast een geldboete van minimaal tweeduizend gulden, een verplichte driedaagse
cursus moeten volgen, waar zij zal worden gewezen op de gevaren van alcohol
en verkeer.
Veilig Verkeer Nederland piekert er dan ook niet meer over om bekende
Nederlanders in te schakelen voor de anti-alcoholcampagnes. Woudenberg:
"Ik word al huiverig bij het idee. Je moet er toch niet aan denken dat
zo iemand met een slok op achter het stuur wordt gepakt, terwijl hij of
zij zojuist in een televisiespotje de Nederlander probeert te wijzen op
de gevaren van alcohol en verkeer. Een bekende Nederlander gebruiken voor
een campagne is zo langzamerhand vragen om moeilijkheden."