KPN zet kaarten op
mobiel en internet
Dik maakt plaats
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag
Telecombedrijf KPN gaat bekijken of haar activiteiten
op het gebied van mobiele telefonie afzonderlijk naar de beurs kunnen.
Zo'n beursgang zou KPN Mobiel in staat moeten stellen de groei te
financieren door middel van een beroep op de kapitaalmarkt. KPN
verwacht in de toekomst ook veel van haar internet-diensten, zo bleek
tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers in Amsterdam.
Financieel directeur C. Griffioen van KPN wilde gisteren
nog niet zeggen wanneer de definitieve "go/no go-beslissing"
over een beursgang van KPN Mobiel valt. "Ik sluit niet uit dat dat
vóór het eind van dit jaar is", zegt de topman
desgevraagd. "Maar wij hebben ons niet vastgelegd op een tijdstip
voor deze beslissing", zo voegde hij er nadrukkelijk aan toe. Een
beursgang van 50%-deelneming KPN Qwest is al wel zeker, maar ook hier
wilde Griffioen nog niets zeggen over het wanneer.
Nog geen twee maanden geleden bracht KPN haar mobiele
activiteiten onder in een afzonderlijke onderneming. Door deze
verzelfstandiging zouden de resultaten van KPN op dit gebied
inzichtelijker worden en beter vergelijkbaar met die van concurrenten
als Libertel, Telfort, Dutchtone en Ben. Financieel directeur Griffioen
herhaalde dit argument gisteren als één van de redenen
voor de beursgang.
Over de markt voor mobiele telefonie op zich liet KPN
zich verder zeer lovend uit. "De Nederlandse markt voor mobiele
telefonie is momenteel de snelstgroeiende in Europa", aldus
Griffioen. Over de eerste zes maanden van 1999 nam het aantal
Nederlanders met een mobiele telefoon volgens Griffioen toe van 21% tot
32%. In plaats van iets meer dan één op vijf Nederlanders
zou nu bijna één op de drie gebruik maken van een mobiele
telefoon.
Schuchter
"Wie had dat ooit van de schuchtere Nederlander
verwacht", zo vroeg Griffioen zich gisteren hardop af.
"Allemaal zo'n ding tegen het oor." Om eraan toe te voegen
dat eind 1999 waarschijnlijk 40% van alle Nederlanders "zo'n
ding" tegen het oor zal houden.
KPN zelf spint bij het toenemende gebruik van mobiele
telefoons alleen maar garen, zo bleek gisteren in Amsterdam. Dit
ondanks dat de concurrentie in Nederland met vier alternatieve
aanbieders relatief groot is. Zo zag KPN de omzet bij mobiel het eerste
halfjaar van 1999 met bijna 29% stijgen, tot 1,7 miljard. Het
volume nam met bijna 60% toe, maar door een prijsdaling van gemiddeld
31% bleef de omzetgroei bij de volumegroei achter.
KPN als geheel boekte over de eerste zes maanden van
1999 bij een omzet van 8,8 miljard (7,2% meer dan een jaar
eerder) een nettowinst van 918 miljoen (9,3% minder). Voor heel
1999 verwacht KPN een nettowinst van ruim 1,7 miljard, waar
eerder nog van 1,6 miljard werd uitgegaan.
Volgens Griffioen kwam de lagere winst over de eerste
zes maanden het bedrijfsresultaat daalde met ruim 23% tot 1,4
miljard in zijn geheel voor rekening van toezichthouder Opta, die KPN
vorig jaar opdracht gaf tot een verlaging van veel tarieven. Volgend
daarop besloot het telecombedrijf zelf investeringen in infrastructuur
versneld af te schrijven. Deze afschrijvingen namen het eerste halfjaar
van 1999 dan ook met bijna 38% toe, tot 1,9 miljard, hetgeen de
winstgevendheid van de onderneming onder druk zette.
Griffioen stond gisteren uitgebreid stil bij de te
volgen strategie van KPN. Op basis van vier "belangrijke
ontwikkelingen" - de mobiele "revolutie",
digitalisering, liberalisering van markten en de komst van internet -
zou KPN besloten hebben zich in de toekomst in toenemende mate te
richten op haar activiteiten op het gebied van internet, mobiele
telefonie en datatransport. "Daar gaan we ons maximaal op
richten", aldus Griffioen, "overigens zonder dat dat ten
koste gaat van onze meer conventionele diensten."
Waar het gaat om de nieuwe speerpunten zou KPN streven
naar een nummer-één-positie in Nederland en een positie
in de top 3 van Europa. Wat betreft mobiel heeft KPN in Nederland die
nummer-één-positie al te pakken: van de 4,9 miljoen
aansluitingen eind juni van dit jaar nam KPN 57% voor zijn rekening en
de andere vier aanbieders de rest. "In Europa zitten we absoluut
nog niet bij die top 3", zo gaf Griffioen desgevraagd toe.
Anders zou het zijn met internet. Door de samenwerking
met het Amerikaanse Qwest zou KPN met EU Net in Europa al een topspeler
zijn. "Of we met EU Net nummer één of nummer twee
zijn, daar wil ik niet over discussiëren", zo stelde
Griffioen. "Voor andere stukken zal het hard werken worden",
zo erkende de financieel directeur. "Maar met ambitie is
natuurlijk niks mis."
Aan de explosieve groei van mobiele telefonie in
Nederland komt geen einde. De 23-jarige schoonheid Patricia Stokvis
werd gisteren de driemiljoenste mobiele beller van KPN Telecom. Naast
KPN zijn er meer bedrijven die mobiele telefonie aanbieden (Libertel,
Ben, Telfort en Dutchtone). Bijna één op de drie
Nederlanders heeft nu een mobiele telefoon. Eind dit jaar zullen
waarschijnlijk vier op de tien Nederlanders een gsm gebruiken. De
Rotterdamse Patricia kreeg gisteren 300 gratis belminuten, een
telefoon, een taart en champagne. FOTO: ROEL
DIJKSTRA
|