De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
31 augustus 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[V & L informatica]
[Nationaal Spaarfonds]
[Autosite]
[Postbank Aandelenfonds]
[ABN AMRO]

KPN zet kaarten op
mobiel en internet

Dik maakt plaats

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag

Telecombedrijf KPN gaat bekijken of haar activiteiten op het gebied van mobiele telefonie afzonderlijk naar de beurs kunnen. Zo'n beursgang zou KPN Mobiel in staat moeten stellen de groei te financieren door middel van een beroep op de kapitaalmarkt. KPN verwacht in de toekomst ook veel van haar internet-diensten, zo bleek tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers in Amsterdam.

Financieel directeur C. Griffioen van KPN wilde gisteren nog niet zeggen wanneer de definitieve "go/no go-beslissing" over een beursgang van KPN Mobiel valt. "Ik sluit niet uit dat dat vóór het eind van dit jaar is", zegt de topman desgevraagd. "Maar wij hebben ons niet vastgelegd op een tijdstip voor deze beslissing", zo voegde hij er nadrukkelijk aan toe. Een beursgang van 50%-deelneming KPN Qwest is al wel zeker, maar ook hier wilde Griffioen nog niets zeggen over het wanneer.

Nog geen twee maanden geleden bracht KPN haar mobiele activiteiten onder in een afzonderlijke onderneming. Door deze verzelfstandiging zouden de resultaten van KPN op dit gebied inzichtelijker worden en beter vergelijkbaar met die van concurrenten als Libertel, Telfort, Dutchtone en Ben. Financieel directeur Griffioen herhaalde dit argument gisteren als één van de redenen voor de beursgang.

Over de markt voor mobiele telefonie op zich liet KPN zich verder zeer lovend uit. "De Nederlandse markt voor mobiele telefonie is momenteel de snelstgroeiende in Europa", aldus Griffioen. Over de eerste zes maanden van 1999 nam het aantal Nederlanders met een mobiele telefoon volgens Griffioen toe van 21% tot 32%. In plaats van iets meer dan één op vijf Nederlanders zou nu bijna één op de drie gebruik maken van een mobiele telefoon.

Schuchter
"Wie had dat ooit van de schuchtere Nederlander verwacht", zo vroeg Griffioen zich gisteren hardop af. "Allemaal zo'n ding tegen het oor." Om eraan toe te voegen dat eind 1999 waarschijnlijk 40% van alle Nederlanders "zo'n ding" tegen het oor zal houden.

KPN zelf spint bij het toenemende gebruik van mobiele telefoons alleen maar garen, zo bleek gisteren in Amsterdam. Dit ondanks dat de concurrentie in Nederland met vier alternatieve aanbieders relatief groot is. Zo zag KPN de omzet bij mobiel het eerste halfjaar van 1999 met bijna 29% stijgen, tot ƒ1,7 miljard. Het volume nam met bijna 60% toe, maar door een prijsdaling van gemiddeld 31% bleef de omzetgroei bij de volumegroei achter.

KPN als geheel boekte over de eerste zes maanden van 1999 bij een omzet van ƒ8,8 miljard (7,2% meer dan een jaar eerder) een nettowinst van ƒ918 miljoen (9,3% minder). Voor heel 1999 verwacht KPN een nettowinst van ruim ƒ1,7 miljard, waar eerder nog van ƒ1,6 miljard werd uitgegaan.

Volgens Griffioen kwam de lagere winst over de eerste zes maanden het bedrijfsresultaat daalde met ruim 23% tot ƒ1,4 miljard in zijn geheel voor rekening van toezichthouder Opta, die KPN vorig jaar opdracht gaf tot een verlaging van veel tarieven. Volgend daarop besloot het telecombedrijf zelf investeringen in infrastructuur versneld af te schrijven. Deze afschrijvingen namen het eerste halfjaar van 1999 dan ook met bijna 38% toe, tot ƒ1,9 miljard, hetgeen de winstgevendheid van de onderneming onder druk zette.

Griffioen stond gisteren uitgebreid stil bij de te volgen strategie van KPN. Op basis van vier "belangrijke ontwikkelingen" - de mobiele "revolutie", digitalisering, liberalisering van markten en de komst van internet - zou KPN besloten hebben zich in de toekomst in toenemende mate te richten op haar activiteiten op het gebied van internet, mobiele telefonie en datatransport. "Daar gaan we ons maximaal op richten", aldus Griffioen, "overigens zonder dat dat ten koste gaat van onze meer conventionele diensten."

Waar het gaat om de nieuwe speerpunten zou KPN streven naar een nummer-één-positie in Nederland en een positie in de top 3 van Europa. Wat betreft mobiel heeft KPN in Nederland die nummer-één-positie al te pakken: van de 4,9 miljoen aansluitingen eind juni van dit jaar nam KPN 57% voor zijn rekening en de andere vier aanbieders de rest. "In Europa zitten we absoluut nog niet bij die top 3", zo gaf Griffioen desgevraagd toe.

Anders zou het zijn met internet. Door de samenwerking met het Amerikaanse Qwest zou KPN met EU Net in Europa al een topspeler zijn. "Of we met EU Net nummer één of nummer twee zijn, daar wil ik niet over discussiëren", zo stelde Griffioen. "Voor andere stukken zal het hard werken worden", zo erkende de financieel directeur. "Maar met ambitie is natuurlijk niks mis."

Aan de explosieve groei van mobiele telefonie in Nederland komt geen einde. De 23-jarige schoonheid Patricia Stokvis werd gisteren de driemiljoenste mobiele beller van KPN Telecom. Naast KPN zijn er meer bedrijven die mobiele telefonie aanbieden (Libertel, Ben, Telfort en Dutchtone). Bijna één op de drie Nederlanders heeft nu een mobiele telefoon. Eind dit jaar zullen waarschijnlijk vier op de tien Nederlanders een gsm gebruiken. De Rotterdamse Patricia kreeg gisteren 300 gratis belminuten, een telefoon, een taart en champagne. FOTO: ROEL DIJKSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.