Duurdere
pc in zwang
door
ALFRED MONTERIE
De
Nederlander is bereid dieper in de buidel te tasten voor een nieuwe
pc. De trend gaat naar duurdere computers. De hoge dollarstand heeft
ook invloed op de prijzen van computers.
Hans Schinkel
Dir. Packard Bell
|
De
meeste onderdelen komen uit Amerika of landen die in dollars factureren.
Gelukkig vindt deze prijsstijging plaats in een periode waarin het
publiek aardig wat te besteden heeft en niet kijkt op een paar centen.
Veruit
marktleider op consumentengebied is Packard Bell. Volgens algemeen
directeur Hans Schinkel is het gemiddelde aankoopbedrag dit jaar
fors gestegen. Een jaar geleden kostte een budget-pc rond de drie
mille. Nu is dat vier mille.
De
voorkeur van het publiek gaat uit naar een compleet systeem dat
er goed uitziet. De computer moet eventueel ook in de huiskamer
kunnen staan. Schinkel: "Belangrijk is dat alles erop en eraan zit.
De massa ziet in dat je met het zelf samenstellen van een systeem
niet veel goedkoper meer uit bent dan met een volledige oplossing.
Een dvd-speler mag niet meer ontbreken."
Packard
Bell heeft het design van de Aloha afgestemd op gebruikers
die hun computer ook in de huiskamer willen kunnen zetten.
Toetsenbord en muis zijn draadloos.
|
Ook
een cd-brander hoort tegenwoordig tot de standaarduitrusting. Schinkel:
"Als je dat niet hebt, hoor je er echt niet bij." Een cd-rewriter
(cd-rw) kan nieuwe cd's maken voor de opslag van gegevens en back-up.
Het kopiëren van muziek en software op blanco schijfjes gaat
tegenwoordig met enkele muisklikken.
Belangrijk
is dat hardware, software en randapparatuur goed op elkaar zijn
afgestemd. De ingebouwde dvd-speler moet bijvoorbeeld gemakkelijk
kunnen worden aangesloten op de televisie. Als op het toetsenbord
'tv out' zit, kan de dvd-speler snel worden geschakeld naar de televisie.
Een dvd-rom speler leest gegevens van dvd-schijfjes en zendt die
door naar de computer. Dvd-schijfjes kunnen ruim tien keer meer
informatie bevatten dan cd-roms, tot een complete speelfilm toe.
Verder
wordt het meeleveren van een Nederlandstalige bundel software op
prijs gesteld. De markt lijkt Schinkel gelijk te geven. Packard
Bell heeft inmiddels eenderde van de markt voor thuis-pc's.
Schinkel
onderkende vroegtijdig het belang van de gewone bruin- en witgoedzaken.
Er gaat geen week voorbij of hij bezoekt wel zo'n winkel. Veel energie
wordt gestoken in de training van het winkelpersoneel. "De verkoper
moet kunnen aangeven wat je met een bepaald systeem allemaal kan.
Hij moet op de hoogte zijn van het verschil tussen een AMD, een
Celeron met dezelfde snelheid en een Pentium III."
Het
publiek is tegenwoordig ook goed geïnformeerd. "De mensen komen
met hele lijsten de winkel binnen. Vooraf hebben ze een concurrentie-analyse
gemaakt, die ik graag van ze zou willen kopen", lacht Schinkel.
"Ze weten soms nog beter dan de leverancier wat er te koop is."
Ook uit het kijkgedrag op de website wordt duidelijk dat de consument
het aanbod nauwkeurig vergelijkt."
©
1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl
|