Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrive
1 oktober 2002 


10 FEET en het geheim van de trend

Ordinaire bedrijfsspionage?

"Met de hoofdstromingen van de catwalk ga je als ontwerper aan het werk," vertelt de ontwerpster in haar werkruimte op een Amsterdams industrieterrein. Om haar heen de nieuwe 10 FEET wintercollectie die net in de winkels hangt.

"Je vult de bestaande thema's aan met je eigen indrukken en ideeën over wat de trend is. Die haal je overal vandaan. Ik ben altijd op zoek naar mooie dessins, kleurencombinaties, composities. Ook de straat is een grote bron van inspiratie. Wat gebeurt er, hoe combineren mensen hun kleding, wat hangt er in de tweedehandswinkels?"

Ontwerpers zetten dus hun persoonlijke indrukken en intuïtie om in kledingontwerpen. Toch zie je in de verschillende collecties vaak dezelfde principes terug, zoals kleur, stofgebruik en modellen.

Ordinaire bedrijfsspionage? "Nee hoor", lacht Van Doornewaard. "Iedereen vindt zijn ideeën immers in dezelfde wereld en trends blijken al sinds jaar en dag universeel te zijn. Je hebt te maken met vaste, bestaande gegevens die je alleen maar hoeft op te pikken. Dat collecties in basis hetzelfde zijn is dus niet zo vreemd."

"Pas de volgende stap in het ontwerpproces maakt een merk daadwerkelijk tot wat het is. Dan worden die vastliggende gegevens namelijk ingevuld met de eigen ideeën van de ontwerper en, als een merk zo werkt, aangepast aan het concept."

 

<< vorige <<  
 
>> volgende >>  

 


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.