Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrive
1 oktober 2002 


10 FEET en het geheim van de trend

De ontwerper als trendwatcher...

Voor het signaleren van trends heeft Andrea van Doornewaard in de loop der jaren een zesde zintuig ontwikkeld. Ze maakt dan ook geen gebruik van de adviezen van professionele trendwatchers, zoals sommige andere modebedrijven wel doen.

"Kledingontwerpers lopen door de wereld als een spons. Je zuigt je helemaal vol met indrukken en knijpt ze er weer uit wanneer je met een collectie bezig gaat."
Andrea: "Dat is naar mijn idee weggegooid geld. De mode gaat tegenwoordig zo snel dat de trendwatchers worden ingehaald door hun eigen onderzoek.Een goede ontwerper heeft dat soort hulpmiddelen ook niet nodig, hij is eigenlijk zelf een trendwatcher. Kledingontwerpers lopen door de wereld als een spons. Je zuigt je helemaal vol met indrukken en knijpt ze er weer uit wanneer je met een collectie bezig gaat."

Toch is het ontwerpen van kleding niet helemaal natte-vingerwerk. Van Doornewaard beschrijft het als het oplossen van een wiskundesom, waarvan een aantal gegevens vast ligt en een aantal ontbrekende cijfers zelf moet worden ingevuld.

"Een kledingontwerp is een samenvoegsel van ontelbare facetten, maar er is altijd één basis: de grote lijnen zoals die zijn uitgezet door de topontwerpers in de modesteden Parijs, Milaan, Londen en New York. Dit jaar zag je op de catwalks bijvoorbeeld veel Moulin Rouge, folkloristische details, hippie- en een jaren tachtig-revival. Dat zie je nu in de winkels terug, het zijn de dragende thema's van deze winter."

 

<< vorige <<  
 
>> volgende >>  

 


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.