Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrive
1 oktober 2002 


10 FEET en het geheim van de trend

Hoe later, hoe hipper...

door Katina Stavrianos

De wintercollecties van de meeste modemerken zijn al weer lang en breed de deur uit. En zelfs die van volgend jaar zijn voor een groot deel al klaar. Toch wordt er bij het dameskledingmerk 10 FEET nog keihard gezwoegd voor winter 2002. Hopeloos laat? Nee, het is gewoon hun manier van werken.

Het jonge modebedrijf heeft er een duidelijke reden voor: zij zouden meiden graag wat gedurfder gekleed zien gaan, maar dat kan alleen als de kledingwinkels ook gedurfd inkopen. Dus moet je pas aanbieden als de winkeliers kunnen inschatten wat hun klanten willen.

"Wij bieden de kleding maar heel kort van te voren aan. Op deze manier kunnen we super actueel en trendie zijn."
Andrea van Doornewaard, bedenker van het merk 10 FEET en als hoofdontwerpster verantwoordelijk voor de gehele collectie, legt uit hoe het werkt. "Bij de meeste kledingmerken moeten collecties ruim driekwart jaar van te voren worden ingekocht. En ook nog eens in een totaal ander seizoen."

"Om geen groot risico te lopen, kopen winkeliers daarom op safe. Daardoor zie je de spannende dingen die grote kledingmerken als Miss Sixty, Replay en Diesel in hun collectie hebben, vaak niet terug in de winkels. Heel jammer."

"Wij willen dat voorkomen en bieden de kleding daarom heel kort van te voren aan. Daarmee kunnen we superactuele collecties maken en inspringen op de nieuwste trends. Eigenlijk altijd een stapje voorlopen en dat is tot nu toe heel succesvol gebleken."

 

 
 
>> volgende >>  

 


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.