Nieuwe James Bond een en al actie

Met 'Tomorrow never dies'
naar het millennium

door HENK TEN BERGE

Dynamischer en explosiever dan ooit tevoren gaat Geheim Agent 007 alias James Bond het millennium tegemoet. In 'Tomorrow never dies' heeft hij een zeer eigentijdse rivaal na de reeks mensheidbedreigende schurken die gebruik maakten van de Koude Oorlog. Hij bestrijdt nu een media-tycoon, een man die de macht en de invloed van pers en televisie misbruikt om de wereldheerschappij te veroveren.

Toen Roger Moore stopte als 007, was Pierce Brosnan de eerst genomineerde. Timothy Dalton werd het, omdat Brosnan geen vrij kreeg van Mary Tyler Moore.

De nieuwe eeuw wordt op meer punten zichtbaar in de achttiende aflevering van de unieke en record-brekende filmserie. Albert R. Broccoli, de vermaarde producent is gestorven, maar de erfenis blijft in de familie. Dochter Barbara Broccoli en pleegzoon Michael Wilson voeren nu het bewind en zetten steeds duidelijker een andere toon. Pierce Brosnan in de titelrol, een zachtmoedige acteur die een uiterst agressieve sfeer om zich heen veroorzaakt, is geprolongeerd wegens groot succes. Voor de uitvoering worden niet langer trouwe Bond-adepten geëngageerd, maar mondige regisseurs met een staat van dienst, zoals Roger Spottiswoode ditmaal. En aan het script zitten nieuwe driftige en jongere mensen.

Het gevolg is dus een heftige actiefilm die de concurrentie aan moet en aan kan met de voortdurende stroom van steeds gewelddadiger Hollywood-producten. Ooit was Bond de enige. Nu wemelt het er van. Op 007 rust dus de druk zich opnieuw te onderscheiden. Hij doet dat vooral door duidelijk te kiezen voor het jongere publiek dat, naar men meent, houdt van zulke aaneenschakelingen van stunt- en geweldscènes. Aangepast is daarbij ook 'de' Bond-vrouw, traditioneel de als fatale vamp onherkenbare spionne. In 'Tomorrow never dies' vertolkt Michelle Yeoh haar zelfs als een atletische kat uit de Jackie Chan-school en verdrijft zij het ouderwets geworden peloton wulpse en voluptieuze Bond-poezen.

Ook meer naar de achtergrond verdwijnen het Britse flegma van de held en de relativerende understatements die vooral de Bond-films uit het Roger Moore-tijdperk bijna tot ironische komedies maakten. Iets bescheidener ook zijn de rollen van Q en van M. De laatste, nog altijd in de kalmerende gestalte van veteraan Desmond Llewelyn, levert wel weer een paar briljante vondsten waar 007 de strijd tegen de tycoon mee aan kan. Er zijn tradities die James Bond nooit loslaat. Daarvoor blijft hij toch te veel Engelsman.

De Telegraaf in Bond-film

Deze krant vervult een kleine rol in het nieuwste James Bond-avontuur 'Tomorrow never dies'. 007 kijkt tijdens een snelle in Hamburg opgenomen scène naar een kiosk die volhangt met kranten, uitgegeven door zijn grote vijand, een mediatycoon. De kranten melden het nieuws van een explosie waar Bond op af moet. De bladen van de machtige media-misdadiger heten in alle talen van de wereld hetzelfde: Morgen, Tomorrow, Manana, Demain etc. Er staat duidelijk zichtbaar een echte krant tussen: De Telegraaf met een speciaal vervaardigde Nederlandse voorpagina die dat nieuws brengt.

James Bond mix van echte topspionnen

Regie: Roger Spottiswoode.
Cast: Pierce Brosnan, Michelle Yeoh, Jonathan Price, Teri Hatcher, Judi Dench, Desmond Llewelyn.