Nieuwe James Bond een en al actie
Met 'Tomorrow never dies'
naar het millennium
door HENK TEN BERGE
Dynamischer en explosiever dan ooit tevoren gaat Geheim Agent 007 alias
James Bond het millennium tegemoet. In 'Tomorrow never dies' heeft hij een
zeer eigentijdse rivaal na de reeks mensheidbedreigende schurken die gebruik
maakten van de Koude Oorlog. Hij bestrijdt nu een media-tycoon, een man
die de macht en de invloed van pers en televisie misbruikt om de wereldheerschappij
te veroveren.
Toen Roger Moore stopte als 007, was Pierce Brosnan de eerst genomineerde. Timothy Dalton werd het, omdat Brosnan geen vrij
kreeg van Mary Tyler Moore.
De nieuwe eeuw wordt op meer punten zichtbaar in de achttiende aflevering
van de unieke en record-brekende filmserie. Albert R. Broccoli, de vermaarde
producent is gestorven, maar de erfenis blijft in de familie. Dochter Barbara
Broccoli en pleegzoon Michael Wilson voeren nu het bewind en zetten steeds
duidelijker een andere toon. Pierce Brosnan in de titelrol, een zachtmoedige
acteur die een uiterst agressieve sfeer om zich heen veroorzaakt, is geprolongeerd
wegens groot succes. Voor de uitvoering worden niet langer trouwe Bond-adepten
geëngageerd, maar mondige regisseurs met een staat van dienst, zoals Roger
Spottiswoode ditmaal. En aan het script zitten nieuwe driftige en jongere
mensen.
Het gevolg is dus een heftige actiefilm die de concurrentie aan moet en
aan kan met de voortdurende stroom van steeds gewelddadiger Hollywood-producten.
Ooit was Bond de enige. Nu wemelt het er van. Op 007 rust dus de druk zich
opnieuw te onderscheiden. Hij doet dat vooral door duidelijk te kiezen voor
het jongere publiek dat, naar men meent, houdt van zulke aaneenschakelingen
van stunt- en geweldscènes. Aangepast is daarbij ook 'de' Bond-vrouw, traditioneel
de als fatale vamp onherkenbare spionne. In 'Tomorrow never dies' vertolkt Michelle Yeoh haar zelfs als een atletische kat uit de Jackie Chan-school en verdrijft
zij het ouderwets geworden peloton wulpse en voluptieuze Bond-poezen.
Ook meer naar de achtergrond verdwijnen het Britse flegma van de held en
de relativerende understatements die vooral de Bond-films uit het Roger
Moore-tijdperk bijna tot ironische komedies maakten. Iets bescheidener ook
zijn de rollen van Q en van M. De laatste, nog altijd in de kalmerende gestalte
van veteraan Desmond Llewelyn, levert wel weer een paar briljante vondsten
waar 007 de strijd tegen de tycoon mee aan kan. Er zijn tradities die James
Bond nooit loslaat. Daarvoor blijft hij toch te veel Engelsman.
De Telegraaf in Bond-film
Deze krant vervult een kleine rol in het nieuwste James Bond-avontuur 'Tomorrow
never dies'. 007 kijkt tijdens een snelle in Hamburg opgenomen scène naar
een kiosk die volhangt met kranten, uitgegeven door zijn grote vijand, een
mediatycoon. De kranten melden het nieuws van een explosie waar Bond op
af moet. De bladen van de machtige media-misdadiger heten in alle talen
van de wereld hetzelfde: Morgen, Tomorrow, Manana, Demain etc. Er staat
duidelijk zichtbaar een echte krant tussen: De Telegraaf met een speciaal
vervaardigde Nederlandse voorpagina die dat nieuws brengt.
James Bond mix van echte topspionnen
Cast: | Pierce Brosnan, Michelle Yeoh, Jonathan Price, Teri Hatcher, Judi Dench, Desmond Llewelyn.
|
Première 18 december 1997
|