HARRISON FORD

HARRISON FORD speelde in 1977 de rebelse ruimteschippiloot Han Solo in "Star Wars", wat toen alle kassuccesrecords brak. De trilogie van "Star Wars", "The Empire strikes Back" en "Return of the Jedi" werd opnieuw 20 jaar later uigebracht met de nieuwste snufjes eraan toegevoegd. Alleen de acteurs bleven 20 jaar jonger.

Ford kreeg een Oscarnominatie voor zijn rol van een detective die binnendrong in de wereld van de Amish in "Witness". Hij speelde in vele bekende films, waaronder de zeer beroemde "Indiana Jones"-series op tv, waarin hij een professor aan de universiteit speelt, die het niet erg nauw nam met de regels en regelmatig op pad ging om oudheden op te graven. Ford kreeg Golden Globe-nominaties voor zijn verschijning in "Sabrina" en "The Fugitive". Onder regie van Alan J. Pakula speelde hij in "Presumed Innocent".

Geboren in Chicago, bezocht Ford de Ripon College in Wisconsin, alvorens te verhuizen naar Los Angeles voor een acteercarriere. Hij begon als een contractspeler voor Columbia Pictures, met als debuut in 1966 van de misdaaddrama "Dead Heat on a Merry-go-Round". Na een kleine rol in "Getting Straight" besloot hij zijn filmkeuzes niet te laten leiden door geld. Hij keerde terug als timmerman om in zijn levensonderhoud te voorzien en wees rollen af die een jonge ambitieuze acteur zeer gretig zou aanpakken.

Julia Ormond en Harrison Ford in "Sabrina"

In 1973, na een afwezigheid van drie jaar op het witte doek, contracteerde regisseur George Lucas hem voor "American Graffiti". Het volgende jaar kreeg Ford een belangrijke bijrol in Francis Ford Coppola's "The Conversation". Een volgende tussenpauze volgde totdat Lucas hem weer contracteerde in 1977 voor de rol van rebelse ruimteschippiloot Han Solo in "Star Wars".

Hij speelde deze rol weer in 1980 in het vervolg "The Empire Striks Back" en wederom in 1984 in het kassucces "Return of the Jedi". Tussendoor acteerde hij onder regie van George Lucas en regisseur Steven Spielberg in "Raiders of the Lost Ark" (1981) en vervulde hij een van meest kenmerkende rollen, die van een futuristische premiejager, in Ridley Scott's "Blade Runner" (1982).

Ford werd de Ster van de Eeuw genoemd door de National Association of Theatre Owners in 1984. In 1985 kreeg Ford een Academy Awardnominatie voor zijn verschijning in "Witness". Het werd gevolgd door een rol van uitvinder in "The Mosquito Coast".

Onder Ford's filmbijdrage zijn o.a.: "Clear and Present Danger", "Working Girl", "Patriot Games" en "Regarding Henry". In 1997 kwam in Nederland de film "The Devil's Own" uit, met Harrison Ford in de hoofdrol van Sgt. Tom O'Meara. Een van zijn verdere rollen zullen zijn in de Columbia Picturesfilm "Air Force One, onder regie van Wolfang Petersen.

Bijgewerkt tot 3 april 1997