'Star Wars' terug van weggeweest: 'Starwars-trilogie'

Twintig jaar na de première heeft 'Star Wars' de kroon van 'E.T.' als populairste film aller tijden overgenomen. Voor het Amerikaanse publiek bleek het science fiction-spektakel van George Lucas bij zijn tweede lancering, enkele weken geleden, nog niets van zijn kracht verloren. Uitverkochte zalen brachten ruim honderd miljoen dollar op. Pas vorige week werd 'Star Wars' van de eerste plaats op de lijst van bestbezochte films van dat moment verdrongen: door 'The Empire Strikes Back', deel twee uit Lucas' ruimtetrilogie. Vanaf vandaag is 'Star Wars', ter gelegenheid van zijn twintigste verjaardag door geestelijk vader George Lucas voorzien van een ingrijpende elektronische face-lift, in ruim zestig theaters ook weer in ons land te zien.

De onverminderde populariteit van de avonturen van Han Solo, prinses Leila en Luke Skywalker onderstreept nog eens pijnlijk de vergissing van de Universal Studio, die twee decennia geleden het scenario van George Lucas afwees. Eens temeer opmerkelijk omdat Lucas vlak voordien voor Universal met 'American Graffitti' vijftig keer zoveel verdiend had als de film had gekost. Fox was wèl geinteresseerd en zag na de première zijn aandelen verdubbelen in waarde.

De studio was niet de enige die profiteerde van het succes van 'Star Wars'. George Lucas had wijselijk genoegen genomen met een bescheiden salaris tegenover veertig procent van de toekomstige inkomsten van zijn film. Bovendien kreeg hij de rechten van alle merchandising rondom 'Star Wars'. Tel maar mee: de film heeft inmiddels wereldwijd ruim vierhonderd miljoen dollar opgebracht en de verkoop van kleren, speelgoed en andere souvenirs met de Star War-beeltenis liefst tweeënhalf miljard dollar.

Industrial Light and Magic, het speciale effectenlaboratorium dat Lucas met 1 miljoen dollar van zijn 'American Grafitti'-succes opzette, is inmiddels toonaangevend in Hollywood en heeft ook de nieuwe versie van 'Star Wars' (waarin enkele scènes zijn toegevoegd) van verbeterde effecten voorzien. Harrison Ford (Han Solo), voordien als werkloze acteur een tijdlang timmerman, speelde nadien de hoofdrol in vijf van de tien populairste film aller tijden. De nieuwe aanvoerder van die lijst gaat nu de Nederlandse cijfers verbeteren.

• Foto boven: v.l.n.r. :
    3CPO - Obiwan Kenobe (Alec Guinnes) - Luke Skywalker (Mark Hamill)
  • Foto midden: