"Het liefste maak ik films die er toe doen!"
Paula van der Oest over 'De Trip van Teetje'
De volgende productie is op komst. Regisseuse Paula van der Oest verwacht
de première ongeveer eind maart. Met enige moeite schuift de hoogzwangere
filmmaakster achter de tafel van het Amsterdamse café en kijkt met enige
zorg naar het weer buiten. Morgen moet er nog even een scène gedraaid worden
van een korte film die ze ondertussen aan het maken is. En of er tijd is
voor ECHT verlof is nog maar de vraag, want net daarvoor heeft ze haar nieuwste
script ingeleverd bij het Filmfonds.
Haar tweede film, 'De trip van Teetje', draait alweer een paar weken in de diverse bioscopen. Een fraaie productie,
gemaakt voor weinig geld maar bedoeld voor een groot publiek. "Hoewel dat
laatste niet het uitgangspunt is. Ik ben gewoon altijd op zoek naar verhalen
die mij persoonlijk iets doen. Maar ik denk wel dat de de artistieke en
de commerciële film in Nederland allebei hun grenzen naar elkaar toe aan
het verleggen zijn. Want het liefste maak ik toch films die er toe doen."
Toch is juist dat een opmerkelijke plus aan de film, die het ontroerende
verhaal vertelt van de jonge crimineel Teetje. Die wil eigenlijk het liefste
trouwen en in een rijtjeshuis wonen. Om dat doel te bereiken koopt hij een
schip. Hij denkt zo makkelijk en eerlijk rijk te worden, maar wat hij niet
weet is dat het vaartuig aan de ketting ligt en dat zich daarop een doodzieke
bemanning bevindt die al drie jaar geen salaris heeft gekregen. Langzaam
maar zeker zien we Teetje ontdooien tot iemand die voor 'zijn mensen' opkomt.
Ze werkte in 'Teetje' met jonge en voor het grote publiek volstrekt onbekende
acteurs als Cees Geel (foto) en Thekla Reuten. "Ik liet Cees bij de auditie de beginmonoloog
doen. Hij heeft dat Rotterdamse accent als iets compleet vanzelfsprekends
en had ook meteen dat wat arrogante dat bij dat soort jonge, goed verdienende
boeven past. Ideaal voor de rol. Ik vroeg me alleen af of dat onsympathieke
niet tegen hem zou werken. Hij moet immers wel de film trekken. Maar het
publiek houdt echt van hem, vooral naar het einde toe."
Het lage budget (de film werd gemaakt voor minder dan een miljoen) heeft
ze in het hele productieproces niet als een echte beperking gevoeld. "Je
weet dat toch van tevoren? Dus kunnen we niet op een schip filmen dat 20.000
dollar per dag kost. Je zal je moeten beperken in je locaties en soms moet
je roeien met de riemen die je hebt. Maar het levert ook op. Je werkt intensiever
samen en de film wordt persoonlijker. Het verhaal komt dichter bij de acteurs
en de makers te liggen, en daardoor ook dichter bij het publiek."
Met 'De Nieuwe Moeder' is ze de halve wereld over geweest. Die film werd op maar liefst 22 filmfestivals
getoond. "Hij won een prijs in Japan, en daar was ik niet bij. Dat vond
ik wel jammer... want als je ooit een reden had om naar Japan te gaan, dan
is het wel zo'n award. Ik hoop dat 'Teetje' ook naar heel veel festivals
gaat. Want film is zo vergankelijk. Hij draait een tijdje in de bioscoop,
is op video te huur, gaat nog een paar keer op de televisie. Die periode
moet je dan ook echt koesteren als maker. Je moet erbij zijn als mensen
hem zien. En het is altijd prettig om dan na afloop over het resultaat te
praten. Films leveren altijd discussie op."
Haar volgende project zal geproduceerd worden in samenwerking met theatergroep
'De Trust'. Over de titel twijfelt ze nog. "Er staat nu 'De Mensenredder'
op de kaft. Ik ben niet erg gelukkig in het kiezen van mijn titels, vind
ikzelf. 'De Nieuwe Moeder' en 'De Trip van Teetje'... de vlag dekt de lading
wel, maar je schreeuwt er je publiek niet mee de kassa's door. Misschien
moet ik eens een prijsvraag bedenken daarvoor."
Dick van den Heuvel
Première 26 februari 1998
|