doorEric Koch
Voor een paar kwartjes liet
hij zich als klein jongetje op de kermis van het Brabantse Goirle graag
aan het schrikken maken door spinraggen en rammelende skeletten.
Decennia later mocht Jan de Bont in Hollywood zijn eigen spookhuis
bouwen. Op een miljoen meer of minder hoefde hij niet te kijken.
"Waarom zou je al je geld aan acteurs besteden als de echte hoofdrol in
'The Haunting' door het Huis wordt gespeeld", zegt de Nederlandse
regisseur bij de première van zijn nieuwe Amerikaanse film.
Angst staat centraal in het project waarop wetenschapper Liam Neeson
in 'The Haunting' hoopt te promoveren. Onder valse voorwendsels brengt
hij in een Engels landhuis een groepje jonge mensen bijeen, dat lijdt
aan slapeloosheid. Van nachtrust zal het in Hill House ook niet komen.
Vreemde verschijnselen houden de tijdelijke bewoners wakker. Natuurlijk
zijn er de onverwacht openwaaiende gordijnen en het gekraak van
traptreden, maar bovendien wordt het van het ene op het andere moment
ijskoud en ziet de gevoelige Lili Taylor ijle gestaltes van jonge
kinderen.
Lili Taylor en Catherine Zeta-Jones
worden in het beangstigende interieur van Hill House uit de slaap
gehouden door vreemde verschijningen. Dat zijn nog maar de eerste bewegingen in het Huis.
Steeds nadrukkelijker eist het meubilair de aandacht op. Gebeeldhouwde
leeuwen happen naar voorbijgangers, houten griezels stappen dreigend
van hun sokkels en de muren komen letterlijk op Lili Tayler af, als ze
de overleden eigenaar van het Huis uitdaagt. Haar aanwezigheid in het
kasteeltje heeft een bijzondere reden, zo blijkt uit de ontwikkelingen.
Veel om het lijf hebben die niet, net zomin als de acteurs (onder wie
Catherine Zeta-Jones in een vlak bijrolletje als lesbiënne) meer
kunnen bijdragen dan een angstig gezicht. Dat suggestie enger is dan
het fraaiste effect lijkt griezelfan Jan de Bont door de glinstering
van de beschikbare bouwmiljoenen over het hoofd te zien. Al zijn
aandacht gaat naar het interieur van zijn Hollywood-spookhuis.
"Het is jaren geleden dat er zo diep in de buidel is getast voor een
decor", zegt de Amerikaanse Nederlander enthousiast. "Griezelfilms
moeten tegenwoordig snel en goedkoop worden gemaakt. Messen en
onbekende tieners kosten niets en het jonge bioscooppubliek vindt het
kennelijk prima. Maar ik ben opgegroeid met klassieke horrorfilms, met
befaamde acteurs, intelligente verhalen en mooie locaties. Zoiets wou
ik zelf ook eens maken en ik ben ervan overtuigd dat er nog altijd een
publiek voor is."
Als exterieur van Jan de
Bonts spookhuis diende een grillig gebouwd landhuis in Engeland. Moeilijker dan toeschouwers, die in de VS voor
een recette van 85 miljoen dollar zorgden, bleken vaklui te vinden voor
de bouw van de ingewanden van De Bonts spookkasteeltje. "Het
vervaardigen van zulke rijke interieurs is in het huidige Hollywood een
bijna vergeten kunst", vertelt de maker van 'Speed'
en 'Twister'. "Ik
heb er een aantal veteranen heel gelukkig mee gemaakt. Eindelijk konden
ze hun kennis en talenten weer eens etaleren. In de sfeer van 'Citizen
Kane' wilde ik een zaal van een huiskamer, met zo'n monumentale trap.
Vandaar uit zijn we verder gaan ontwerpen. Die beeldhouwers en
timmerlieden hebben zichzelf overtroffen. Als je op de set stond, viel
je mond open. Van verbazing, door de rijkdom van de bewerkte wanden,
vol kunstig beeldhouwwerk en schilderstukken, maar ook door het
realisme ervan. Je kunt niet naar de winkel om zoiets te kopen; alles
moet centimeter voor centimeter worden nagemaakt. En dan moest alles
ook nog eens kunnen bewegen. Natuurlijk hebben we ook special effects
gebruikt, maar veel van wat je ziet bewegen is hydraulisch gestuurd.
Heel complex allemaal en daardoor kwetsbaar. Je moet de acteurs
voortdurend beschermen, want zo'n bewegende wand kan ook wel eens
haperen of doorschieten." De Bont lacht. "Maar hoe ingewikkeld
soms ook, het werken op een set is altijd onvergelijkbaar makkelijker
dan op zee, als bij 'Speed II', of met rukwinden als bij 'Twister'. We
filmden in Arizona, waar ze nog nooit zoveel tornado's te verwerken
hadden gekregen als in dat jaar. We stonden er soms middenin. Plannen
is zo heel moeilijk; de situatie dwingt je ter plekke om te
improviseren. Bij 'The Haunting' hoefde je nooit te wachten. En je kon
dus gewoon op tijd naar huis." Als er golven over je heen slaan,
of rukwinden aan je jas trekken, hoef je als acteur niet in de stemming
te worden gebracht. Maar spookgestalten moet je in je verbeelding
oproepen. Om zijn acteurs een handje te helpen, liet De Bont een reeks
griezelige geluiden opnemen. "Als je in de film een van de spelers ziet
schrikken, horen ze waarschijnlijk zelf ook voor het eerst het enge
geluid dat de toeschouwers de kriebels geeft. Geluid is heel
belangrijk bij het creëren van enge situaties. Ik had graag voor
deze film speakers in het plafond willen laten plaatsen, maar de
bioscoopeigenaren waren bang dat er eentje naar beneden zou vallen en
dat getroffen toeschouwers ze zouden aanklagen. We hebben echter naar
voorbeeld van de nieuwe Star Wars een extra track aangebracht, dat nog
een nog realistischer geluidsbeeld geeft. Als Lily Taylor op een
gegeven moment de trap afkomt", zegt Jan de Bont vergenoegd, "hoor je
in de dreigende stilte van het Huis alleen haar ademhaling."
Jan de Bont overlegt op de set van 'The Haunting' met
hoofdrolspeler Liam Neeson. Zijn eigen angsten waren het uitgangspunt voor zijn plan de campagne
om het publiek de stuipen op het lijf te jagen. "Als je gaat zitten
bedenken wat andere mensen bang zou kunnen maken, ga je gokken. Je moet
een jaar met je film leven en je kijkt er dagelijks naar. Dan moet je
er zelf in geloven. Ik hou van films met iets bovennatuurlijks. Zoals
'The Omen', Rosemary's Baby' en 'The Shining'. Dat soort spanning is
subtieler dan iemand met een bijl achter een deur plaatsen. Dergelijke
goedkope effecten heb ik meteen in het script doorgekrast. Veel enger
is mensen in een ogenschijnlijk vertrouwde situatie plaatsen, met
onbekende krachten die ze niet kunnen controleren. De angst die
uit je eigen onderbewuste voortkomt is dreigender dan het werkelijk
zien van een monster. Kippenvel kreeg ik vroeger bij een film als 'The
Innocence' met Deborah Kerr. Zo'n sfeer heb ik willen oproepen. Dat
hebben we in de bioscoop naar mijn gevoel lang gemist. Ik hoop dat 'The
Haunting' de klassieke horrorfilm weer op de Hollywood-agenda
terugbrengt.
|