2 maart
2000

George Clooney trots op
avonturenfilm 'Three Kings'

door Els Roes

"Gelukkig was Clint Eastwood te oud," kijkt George Clooney lachend terug op zijn sterke optreden in 'Three Kings', die deze week in ons land in première gaat. Hij moest knokken voor zijn rol in de avonturenfilm van schrijver/regisseur David O. Russell. "Oorspronkelijk was het verhaal geschreven op het lijf van Clint en toen die vanwege zijn leeftijd afviel, werd eerst gedacht aan Nicolas Cage en Mel Gibson. Ik heb Russell het halve land door moeten achtervolgen om hem te overtuigen dat ik de beste kandidaat was!"

In 'Three Kings' werkt beroepsmilitair Archie Bates (George Clooney) zich behoorlijk in de nesten.

"Ik was diep onder de indruk van het script," zegt Clooney. "Het was intelligent en ánders. Een zwarte komedie, een vreemd soort actiefilm en eigenzinnig drama in één. En op een rare manier zitten er elementen in uit films als 'Lawrence of Arabia' en 'Treasure of the Sierra Madre'. De hoofdpersonen zijn aanvankelijk uit op persoonlijke winst, maar doen uiteindelijk wat juist is."

"In de eerste drie kwartier van de film zijn we gewoon een stel halve zolen. We blazen een koe op, laten een tankwagen vol melk kantelen en gaan naar de goede bunker voor het goud, maar denken dat het de verkeerde is. Pas als we onze ogen openen voor de misstanden in Irak maken we keuzes."

"'Three Kings' is geen educatief project," zegt de voormalige 'ER'-ster met nadruk. "Het is nog steeds ontspanning. Ik wil deze film niet gebruiken als podium om mijn mening te ventileren. Maar zitten er waarheden in deze film? Reken maar! Hebben wij de Republikeinse Garde herbewapend, zodat ze de Shi'iten die wij hadden opgeroepen Saddam te verjagen konden neerschieten? Ja, dat hebben we gedaan. Dat zijn feiten. Was er goud en is dat door Amerikaanse soldaten gestolen? Ik heb geen idee. Maar als het onderwerp vragen oproept bij mensen, vind ik al dat we een doel gediend hebben."

"Wat ik zo goed vind van deze film, is dat het geen gepolijst studioproduct is. Daar komen de filmmaatschappijen toch steeds meer van terug. Het was heel dapper van Warner Bros. om aan dit project te beginnen. Vlak voor de opnamen hadden we interessante vergaderingen met studiokopstukken. Ze gaven blijk van hun twijfels: moeten we hiermee doorgaan? Maar ik moet zeggen: ze hebben het lef gehad om het project door te zetten en dat pleit voor ze. Het is een enorme verantwoordelijkheid. Het gaat niet alleen over de filmmaatschappijen, maar we praten over duizenden banen. Het is een wonder dat de film gemaakt is."

"George Clooney (links) met kameraden Mark Wahlberg en Ice Cube (rechts) op zoek naar een goudschat.

Ikzelf houd me de laatste tijd bezig met minder commerciële projecten. Inclusief 'Batman'", voegt hij grinnikend toe. "Na die film heb ik eens flink nagedacht: oké, dit heb ik allemaal gedaan en het was niet succesvol, zeker voor dingen die je aanpakt voor de roem. Toen dacht ik: voor het geld hoef ik het niet te doen, daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Vanaf nu wil ik alleen dingen doen die ik leuk vind. Als het flopt kan ik er mee leven."

"Het maken van mijn vorige film 'Out of sight' was een lange en moeilijke weg. Hetzelfde gold eigenlijk voor deze film, op gegeven moment konden we een bepaalde scène niet filmen, omdat er geen geld meer voor was. Ik vroeg: wat hebben we ervoor nodig? Haal het van mijn gage af. En ik had gelijk, want of je deze film nu leuk of afgrijselijk vindt, een gemiddelde is er niet."

"Ik ben heel trots op deze film. De truc is een verhaal te vertellen met een boodschap, zonder te preken. Dat doen wij met heel veel humor. Het risico blijft natuurlijk altijd: wanneer kun je een grap maken als je een film maakt over zulke verschrikkingen. Dat is moeilijk. Het lukte in 'M.A.S.H.', het lukte in 'Catch 22'. Die scheidslijn is heel smal, maar we hebben het gehaald."In 'Three Kings' werkt beroepsmilitair Archie Bates (George Clooney) zich behoorlijk in de nesten.

Regie: David O. Russel
Cast: George Clooney, Mark Wahlberg, Ice Cube, Spike Jonze