" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT="">

ER-ster slaat met 'Out of Sight' nieuwe weg in

George Clooney niet te koop

DEAUVILLE
Natuurlijk moet ze hem inrekenen. Maar rechercheur Jennifer Lopez heeft haar hart verloren aan de kwajongensachtige kruimelcrimineel George Clooney. En dus buitelen plichtsgevoel en liefde negentig minuten lang over elkaar heen in een uiterst amusante thriller-komedie. "'Out of Sight' heeft me een nieuwe richting in mijn carrière gewezen", zegt hoofdrolspeler George Clooney over de nieuwe film van Steven Soderbergh, die deze week in ons land in première gaat.

"Ik heb na 'Batman and Robin' een jaar gewacht op een film als deze", vertelt Clooney in Deauville. "Natuurlijk blijf ik 'Batman' dankbaar voor de bekendheid die de film me heeft gegeven. Maar feit blijft dat-ie jammerlijk is mislukt. En daar zal ik ook mijn aandeel in geleverd hebben. Om de hoofdpersoon in zo'n bewegend stripverhaal een persoonlijkheid te geven is niet eenvoudig, eens temeer omdat er al twee Batmans voor mij waren.

George Clooney vormt als charmante crimineel een leuk paar met de pittige rechercheur Jennifer Lopez in 'Out of Sight'.

Na die film zocht ik een verhaal waarin de personages belangrijker waren dan vaart, achtervolgingen en de explosies. Dat soort scenario's bleken er nauwelijks te zijn. Maandenlang las ik er vijf per week. In de veronderstelling dat beroemdheden alle goede scenario's kregen. Ik liet rollen lopen die grotere sterren vervolgens aanpakten. Waarom? Omdat er kennelijk weinig goeds wordt geschreven in Hollywood. Ik heb gewacht en gewacht. Tot 'Out of Sight' in de bus viel.

Na de eerste vier pagina's wist ik dat ik m'n film gevonden had. De manier waarop mijn personage zonder een wapen een bank berooft en uiteindelijk zelfs nog door de loketbediende wordt bedankt, is kostelijk. Typisch Elmore Leonard. Bij zijn verhalen, zoals 'Get Shorty' en 'Jackie Brown', gaat het om de personages. Wat er gebeurt, doet er nauwelijks toe. Je bent geboeid door de kleurrijke types. Zoals de sterke, slimme vrouwelijke rechercheur die Jennifer Lopez speelt. En de wat onhandige, pechvolle bankrover die ik gestalte mag geven.

En ze veranderen nauwelijks in de loop van de film. Leuk. Ze leren geen levenslessen, zoals in zoveel plichtmatige Hollywoodfilms van tegenwoordig. Hij begint in de cel en lijkt daar ook weer te eindigen. Alleen heeft hij in de tussentijd een vrouw ontmoet, die 'm bevalt. Maar of het wat wordt? Ze heeft al eens eerder zoiets aan de hand gehad en die man heeft ze uiteindelijk neergeschoten. Er zijn geen helden in de verhalen van Leonard.

Zo was het ook in de Hollywoodfilms van de jaren zeventig. In karaktervolle producties als 'The Last Detail', 'Network' en 'Three days of the condor'. Of 'All the presidents men'. Een perfecte film. Je kende het verhaal, wist wat er ging gebeuren. En toch beet je op je nagels. Naar een dergelijke kwaliteit streefde Steven Soderbergh in 'Out of Sight'.

Die ervaring heeft me verwend. Zulke films wil ik blijven maken. Mijn bioscoopwerk tot dusver zie ik als een platform. Zoals mijn jarenlange televisiewerk uiteindelijk leidde tot 'ER'. Aan die serie heb ik alles te danken. Om die reden heb ik ook geen moment overwogen om er uit te stappen, toen ik succes kreeg in films als 'One fine day' en 'The Peacemaker'. Ik heb nooit opnieuw onderhandeld over m'n salaris, terwijl de anderen inmiddels veel meer geld verdienen dan ik.

Zo hoef ik me niet schuldig te voelen als ik er volgend jaar februari mee stop. Ik heb wat teruggegeven aan de serie die zoveel voor me heeft betekend. Maar als acteur is er weinig uitdaging in het spelen van variaties op wat je al zo vaak hebt gedaan. Een andere benadering van een scene brengt alleen maar de serie in gevaar. Je kunt moeilijk gaan lachen als een kind sterft, alleen maar omdat je de vorige keer hebt gehuild.

Dus ligt mijn toekomst in films. Al zijn producties als 'Out of Sight' zeldzaam in een industrie waarin producenten eerst een geschikte premièredatum prikken, vervolgens een paar sterren bij elkaar plukken en daar een scenario bij laten schrijven. Je krijgt een eenheidsworst. In de jaren zeventig voelde je dat je naar een film van Hal Ashby keek, naar een Lumet of een Pakula. Nu is alles getest en nog eens getest. Zorgvuldig gladgestreken voor een zo breed mogelijk publiek. Dat gaat steeds minder werken. De toeschouwers willen uiteindelijk liever naar echte mensen kijken, dan naar prototypes. Naar eigenzinniger films als 'Out of Sight'

Daar zal ik naar blijven zoeken. Ik weet het: acteurs moeten soms genoegen nemen met mindere scenerio's omdat er brood op de plank moet komen. Dat geldt gelukkig niet meer voor mij. Ik vroeg onlangs aan m'n accountant hoe ik er voor stond en hij verzekerde me dat ik de rest van m'n leven kan teren op de rente van m'n kapitaal. Ik kan me dus veroorloven op dingen te wachten die ik interessant vind. Of om ze bijna voor niks te doen, zoals binnenkort 'Three Kings', een zwarte komedie over de Golfoorlog. Als die film onverwacht winst zou maken, deel ik ook mee."

Clooney blijft realistisch. "Niet al dat soort persoonlijker films zullen meesterwerken opleveren." Hij lacht. "Maar in elk geval zal ik er na afloop enthousiast over kunnen vertellen."

Regie: Steven Soderbergh.
Cast: George Clooney, Jennifer Lopez.