ER-ster slaat met 'Out of
Sight' nieuwe weg in
George Clooney niet te koop
door Eric Koch
DEAUVILLE
Natuurlijk moet ze hem inrekenen. Maar
rechercheur Jennifer Lopez heeft haar hart verloren aan de
kwajongensachtige kruimelcrimineel George Clooney. En dus buitelen
plichtsgevoel en liefde negentig minuten lang over elkaar heen in een
uiterst amusante thriller-komedie. "'Out of Sight' heeft me een
nieuwe richting in mijn carrière gewezen", zegt
hoofdrolspeler George Clooney over de nieuwe film van Steven
Soderbergh, die deze week in ons land in première gaat.
"Ik heb na 'Batman and
Robin' een jaar gewacht op een film als
deze", vertelt Clooney in Deauville. "Natuurlijk blijf ik
'Batman' dankbaar voor de bekendheid die de film me heeft gegeven. Maar
feit blijft dat-ie jammerlijk is mislukt. En daar zal ik ook mijn
aandeel in geleverd hebben. Om de hoofdpersoon in zo'n bewegend
stripverhaal een persoonlijkheid te geven is niet eenvoudig, eens
temeer omdat er al twee Batmans voor mij waren.
George Clooney vormt als charmante crimineel een leuk paar met de pittige rechercheur Jennifer Lopez in 'Out of Sight'.
Na die film zocht ik een verhaal waarin de personages belangrijker
waren dan vaart, achtervolgingen en de explosies. Dat soort scenario's
bleken er nauwelijks te zijn. Maandenlang las ik er vijf per week. In
de veronderstelling dat beroemdheden alle goede scenario's kregen. Ik
liet rollen lopen die grotere sterren vervolgens aanpakten. Waarom?
Omdat er kennelijk weinig goeds wordt geschreven in Hollywood. Ik heb
gewacht en gewacht. Tot 'Out of Sight' in de bus viel.
Na de eerste vier pagina's wist ik dat ik m'n film gevonden had. De
manier waarop mijn personage zonder een wapen een bank berooft en
uiteindelijk zelfs nog door de loketbediende wordt bedankt, is
kostelijk. Typisch Elmore Leonard. Bij zijn verhalen, zoals 'Get Shorty' en 'Jackie
Brown', gaat het om de personages. Wat er
gebeurt, doet er nauwelijks toe. Je bent geboeid door de kleurrijke
types. Zoals de sterke, slimme vrouwelijke rechercheur die Jennifer
Lopez speelt. En de wat onhandige, pechvolle bankrover die ik gestalte
mag geven.
En ze veranderen nauwelijks in de loop van de film. Leuk. Ze leren geen
levenslessen, zoals in zoveel plichtmatige Hollywoodfilms van
tegenwoordig. Hij begint in de cel en lijkt daar ook weer te eindigen.
Alleen heeft hij in de tussentijd een vrouw ontmoet, die 'm bevalt.
Maar of het wat wordt? Ze heeft al eens eerder zoiets aan de hand gehad
en die man heeft ze uiteindelijk neergeschoten. Er zijn geen helden in
de verhalen van Leonard.
Zo was het ook in de Hollywoodfilms van de jaren zeventig. In
karaktervolle producties als 'The Last Detail', 'Network' en 'Three
days of the condor'. Of 'All the presidents men'. Een perfecte film. Je
kende het verhaal, wist wat er ging gebeuren. En toch beet je op je
nagels. Naar een dergelijke kwaliteit streefde Steven Soderbergh in
'Out of Sight'.
Die ervaring heeft me verwend. Zulke films wil ik blijven maken. Mijn
bioscoopwerk tot dusver zie ik als een platform. Zoals mijn jarenlange
televisiewerk uiteindelijk leidde tot 'ER'. Aan die serie heb ik alles
te danken. Om die reden heb ik ook geen moment overwogen om er uit te
stappen, toen ik succes kreeg in films als 'One fine day'
en 'The Peacemaker'. Ik heb nooit opnieuw
onderhandeld over m'n salaris, terwijl de anderen inmiddels veel meer
geld verdienen dan ik.
Zo hoef ik me niet schuldig te voelen als ik er volgend jaar februari
mee stop. Ik heb wat teruggegeven aan de serie die zoveel voor me heeft
betekend. Maar als acteur is er weinig uitdaging in het spelen van
variaties op wat je al zo vaak hebt gedaan. Een andere benadering van
een scene brengt alleen maar de serie in gevaar. Je kunt moeilijk gaan
lachen als een kind sterft, alleen maar omdat je de vorige keer hebt
gehuild.
Dus ligt mijn toekomst in films. Al zijn producties als 'Out of Sight'
zeldzaam in een industrie waarin producenten eerst een geschikte
premièredatum prikken, vervolgens een paar sterren bij elkaar
plukken en daar een scenario bij laten schrijven. Je krijgt een
eenheidsworst. In de jaren zeventig voelde je dat je naar een film van
Hal Ashby keek, naar een Lumet of een Pakula. Nu is alles getest en nog
eens getest. Zorgvuldig gladgestreken voor een zo breed mogelijk
publiek. Dat gaat steeds minder werken. De toeschouwers willen
uiteindelijk liever naar echte mensen kijken, dan naar prototypes. Naar
eigenzinniger films als 'Out of Sight'
Daar zal ik naar blijven zoeken. Ik weet het: acteurs moeten soms
genoegen nemen met mindere scenerio's omdat er brood op de plank moet
komen. Dat geldt gelukkig niet meer voor mij. Ik vroeg onlangs aan m'n
accountant hoe ik er voor stond en hij verzekerde me dat ik de rest van
m'n leven kan teren op de rente van m'n kapitaal. Ik kan me dus
veroorloven op dingen te wachten die ik interessant vind. Of om ze
bijna voor niks te doen, zoals binnenkort 'Three Kings', een zwarte
komedie over de Golfoorlog. Als die film onverwacht winst zou maken,
deel ik ook mee."
Clooney blijft realistisch. "Niet al dat soort persoonlijker films
zullen meesterwerken opleveren." Hij lacht. "Maar in elk
geval zal ik er na afloop enthousiast over kunnen vertellen."
Regie: |
Steven
Soderbergh.
|
Publicatie 8 oktober 1998 |