Week 05
2000

Marc van Uchelen te huur in 'Rent-A-Friend'

door MARCO WEIJERS

ROTTERDAM - Marc van Uchelen oogt nog wat brak, de dag na de eerste vertoning van 'Rent-A- Friend' op het Rotterdamse Filmfestival. Geen wonder, de hoofdrolspeler uit de nieuwe film van Eddy Terstall heeft de wereldpremière in de Maasstad na afloop uitbundig gevierd. Het werd een drukbezocht feestje. Er hoefden geen vrienden te worden bijgehuurd.

"Belangrijk is dat het tussen ons klikt, zoals je dat ook met vrienden of familie kunt hebben", zegt Marc van Uchelen over zijn 'relatie' met regisseur Eddy Terstall.

Toch wordt dat laatste in 'Rent-A-Friend' gesitueerd in de nabije toekomst geschetst als een reële optie. Nadat kunstschilder Alfred (Marc van Uchelen) wegens gebrek aan zakelijk succes in de steek is gelaten door soapschrijfster Moniek (Rifka Lodeizen), is hij vastbesloten haar te laten zien dat geld verdienen geen kunst is. Daartoe zet hij een commerciële vriendenservice op. Voor een x-bedrag kan ieder die dat wil hem inhuren. Als vriend, niet voor de seks, vermeldt hij er uitdrukkelijk bij. Het blijkt een gat in de markt.

Hoeveel redenen de film ook opvoert om vrienden te huren, Marc van Uchelen kan er voor zichzelf niet één bedenken. "Ik wil mijn vrienden zelf kiezen. De enige reden die ik zou kunnen verzinnen is in mijn geval een vriendin voor de seks. Maar dat mag nou juist weer niet, staat in de regels van Rent-A-Friend. Toch is het idee minder vergezocht dan het lijkt. Tegenwoordig is overal een markt voor. In een bepaald opzicht is de film zelfs te laat gemaakt. Het heeft Eddy Terstall drie jaar gekost de financiering rond te krijgen. Ondertussen bestaat er in Amerika werkelijk al zoiets als Rent-A-Friend."

Rent-A-Granny

"Het is daar begonnen met Rent-A-Granny", vertelt hij. "Ouders konden voor hun kinderen een opa of oma inhuren wanneer de echte grootouders overleden waren. Maar het schijnt dat je er nu ook al een tijdelijke vriend kunt bestellen. Tegen betaling, uiteraard. En om dichter bij huis blijven: ook hier tellen we geld neer om te praten met onbekenden. Je kunt met mensen uit de hele wereld chatten, zolang je maar betaalt voor je internetaansluiting. We zijn ingehaald door de realiteit."

Marc van Uchelen en Rifka Lodeizen in 'Rent-A-Friend'.

Voor Van Uchelen, die op veertienjarige leeftijd debuteerde in 'De Aanslag' van Fons Rademakers, is het de vijfde film van Eddy Terstall waaraan hij meewerkt. "Twee keer waren dat slechts cameo's, minuscule rolletjes. In 'Babylon' was ik bijvoorbeeld maar heel eventjes te zien, als cowboy op een tv-scherm." Zijn aandeel in het geflopte 'Walhalla', het veel beter ontvangen 'Hufters & Hofdames' en nu in 'Rent-A-Friend' was aanzienlijk groter. Kunnen we hem na deze drie hoofdrollen beschouwen als het beste paard van Terstall? Hij glimlacht: "Dat zou je kunnen zeggen."

Raakvlakken

"Belangrijk is dat het tussen ons klikt, zoals je dat ook met vrienden of familie kunt hebben", verklaart hij de langdurige samenwerking. "Bovendien schrijft Eddy op de een of andere manier rollen waarin ik pas. Al zijn ze allemaal verschillend, ze hebben toch raakvlakken. Altijd zitten er delen van hemzelf in, het zijn zonder uitzondering licht introverte, eigenwijze, eigenzinnige types. Daar kan ik goed mee uit de voeten. Natuurlijk heb ik als acteur nog andere kanten en kan ik bijvoorbeeld ook zoals in 'Benidorm' een asociale Spanje-ganger in een trainingspak spelen. Maar als Eddy iets schrijft snap ik gewoon precies wat hij bedoelt, weet ik al snel wat er met zo'n rol moet gebeuren."

Dat hij als gevolg van hun samenwerking soms als het alter ego van Terstall wordt betiteld, roept bij Van Uchelen gemengde gevoelens op. "Aan de ene kant vind ik het leuk. Er zijn meer acteurs en niet de minste die het alter ego van een regisseur zijn geworden. Op zich is dat prima. Maar het zou benauwend zijn als het daarbij bleef. Zelfs al kon ik op die manier ieder jaar een film maken, ik wil ook graag met andere regisseurs werken en heel andere rollen spelen."

Zijn ambities gaan verder dan dat. Hij voltooide de regisseursopleiding van de Filmacademie en maakte enkele korte films. Een eigen speelfilm staat hoog op het verlanglijstje van Marc van Uchelen. Concrete plannen liggen er nog niet, maar een lichtvoetige relatiekomedie à la Terstall zal het niet worden. "Ik vind het interessanter om weg te gaan van het straatrealisme. Eddy heeft in dat opzicht een andere keuze gemaakt. Al komt 'Rent-A-Friend' van al zijn werk het meest in de buurt van wat ik zou willen maken."

"Een regisseur kan zijn eigen realiteit creëren en daarmee een stempel op zijn werk drukken", vervolgt hij. "Voor mijn gevoel moet je de manipulatieve mogelijkheden van het medium zo veel mogelijk benutten. Ik hou ervan om in een andere wereld te stappen. Met film kan dat. Niets is onmogelijk. Dát wil ik uitbuiten."

Regie: Eddy Terstall
Cast: Marc van Uchelen, Rifka Lodeizen