Amusante lenteverrassing van
Eddy Terstall met 'Hufters & Hofdames'

Vrouwen schijnen op twee soorten mannen te vallen. Aan de ene kant is daar het slag dat het zwakke geslacht goed onder de duim houdt. Die zijn mateloos populair. Maar ook heel goed doen de mannen het die weken zo niet maandenlang hun liefde betuigen, zonder er iets voor terug te zien. 'Hufters & Hofdames', dus. Je zal toch maar tot de ene of de andere specimen behoren.

Eddy Terstall gebruikte voor zijn vierde avondvullende speelfilm dit gegeven als grondslag voor een romantisch verhaal dat zich afspeelt in zijn eigen buurtje en wordt gespeeld door mensen die hij opduikelde uit allerhande kroegen. Eerder zaten zijn films nogal vast in hun politieke strekking. Met 'Transit' wilde hij het gehele vluchtelingenprobleem te lijf gaan en 'Walhalla' was een humoristische schets over het opkomende neo-fascisme.

Na die twee misplaatste films laat Terstall zien dat hij het regisseren wel degelijk in de vingers heeft, als hij maar niet bezwaard wordt door pretenties. Dit keer laat hij het 'heilige moeten' varen. Zo wordt 'Hufters & Hofdames' een mooi en rond verhaal over Dimitri die zo graag iets zou willen hebben met Esther. Zij op haar beurt vindt Dimitri een hele leuke jongen, maar verkering... ho maar!

Het is voor het eerst dat zo'n no-budget film - we kennen het oeuvre van Ruven en Agresti - poogt een groot publiek te nehagen. In de laatste jaren werden we nogal geteisterd door onbegrijpelijke werkjes uit deze hoek, alsof het tekort aan financiën een overdad aan inhoud, vaagheid en goede bedoelingen veroorzaakte. Eddy Terstall weet bij zijn goedkoopste film tot nu toe wèl trefzeker de toeschouwer te raken en ons met simpel vermaak te amuseren.

Daarmee is 'Hufter & Hofdames' een aangename lenteverrassing geworden die z'n weg in de bioscopen ongetwijfeld zal vinden.

• Dimitri (Marc van Uchelen) is verliefd op Esther (Rifka Lodeizen) in 'Hufters en Hofdames'

Première 3 april 1997