De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 7 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  De maat is vol
voor Villeneuve

   
 

MONTREAL - Er hangt een laag wolkendek boven de stad die zich opmaakt voor de Grand Prix van Canada van komende zondag. De grauwsluier verhult echter geenszins de pracht en praal van het pittoreske centrum van Montreal, dat vanwege de sterke Franse invloed wel 'Klein Parijs' wordt genoemd. Het wisselvallige weer, dat overigens op de racedag droog en zonnig beloofd te worden, kan ook het humeur van Jacques Villeneuve niet beïnvloeden. Ondanks het pijnlijke feit dat de wereldkampioen van 1997 al enige jaren in de schaduw van de Formule 1-toppers vertoeft, blijft hij de zonzijde van het leven bezien.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x284, 8kb)
Jacques Villeneuve in zijn eigen restaurant op Cresent Street in Montreal: "Winnen is wat telt, niet alleen maar het geld. (Foto: Frits van Eldik)
Terug in zijn geboorteland, en dan vooral de Franstalige provincie Quebec, hield hij van de week open huis in zijn resto-bar Newtown dat Villeneuve samen met zijn manager Craig Pollock in Montreal bezit. Niet zoals vandaag tijdens de reguliere FIA-persconferentie was hij in officiële kleding van zijn BAR/Honda-team gekleed, maar gehuld in spijkerbroek, T-shirt, open geknoopt overhemd en gymschoenen. Hij zag eruit als een popartiest en dat imago paste uitstekend bij zijn bekendmaking dat de amateur-gitarist/zanger binnenkort een cd zal maken, waaraan vrienden zoals Roch Voisine meewerken.

Zo ongelukkig als hij zich momenteel in de Formule 1 voelt ('an unhappy camper'), zo dansend gaat de 31-jarige door het dagelijkse leven nu hij weer een nieuwe liefde heeft ontdekt. Het is de 20-jarige Amerikaanse klassiek danseres Ellie Green, die onder meer aan het Grand Ballet van Kopenhagen heeft gewerkt. Voordat Villeneuve in Montreal arriveerde, verbleef hij het afgelopen weekeinde nog bij haar ouders in Chicago. Hun twee verschillende werelden vertonen parallellen, zo sprak hij openhartig vanaf zijn praatstoel, of in dit geval praatkruk. "Een ballerina moet ook vele uren per dag trainen. Ik bewonder het vak van danseres, want ik weet wat er nodig is om het hoogste niveau te bereiken. Daarnaast heb ik ballet altijd mooi gevonden. Mijn zusje deed er ook aan", bekende Villeneuve, die altijd een wat bredere belangstelling en uitgesprokener mening heeft dan de doorsnee Formule 1-rijder. Hij weet altijd wat rock 'n roll in zijn leven te brengen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (397x522, 70kb)

Of er ook muziek zit in zijn verdere Formule 1-carrière, was een vraag die hem intussen al honderdmaal gesteld is. En Villeneuve is er duidelijk over. Als er de komende Grand Prix, waarin het BAR/Honda-team zijn bolides met sterk gewijzigde aërodynamica, nieuwe versnellingsbak en transmissiesysteem heeft uitgerust, geen progressie wordt vertoond, dan is voor Villeneuve de maat vol. Intussen heeft Pollock al zijn voelhoorns bij andere teams uitgestoken, zoals de huidige teambaas David Richards ook al gesprekken voert met andere rijders. "Dat weten we van elkaar", zei Richards, daarmee aangevend dat hun samenwerking eindig is.

Vooral het salaris van de coureur (naar verluidt €20 miljoen per jaar) zou zwaar op het budget drukken. Maar verklaarde Villeneuve: "Ik heb inderdaad een fors salaris, maar vergeet niet dat niemand van de topcoureurs naar een nieuw team zou overstappen als daar geen prijskaartje aan zou hangen. Ik heb in 1999 (oprichting BAR) die stap wel gedaan. Daar heb ik nooit spijt van gehad, maar intussen raakt mijn geduld op. Sinds 1999 zijn we niet sneller geworden, de andere teams wel. Dat is heel frustrerend. Ik weet dat de ambiance binnen het team goed is en dat er keihard gewerkt wordt, maar ik wil daar wel eens de resultaten van zien. Aan mijn motivatie ligt het niet. Ik doe altijd mijn uiterste best en als ik in de wagen zit, heb ik het ook wel naar mijn zin. Racen blijft namelijk fantastisch, maar het zou nog leuker zijn als je wint. Dat is wat telt, niet alleen maar het geld."

Pollock, die bij British American Racing op een zijspoor werd gezet hoewel hij nog wel steeds aandeelhouder/directeur is, houdt zich nu nog slechts bezig met het managen van zijn vriend Villeneuve. Zijn naam werd genoemd als mogelijke investeerder in het armlastige Arrows, maar Pollock verwees die geruchten naar fabeltjesland. "Dat heb ik één keer gedaan met het BAR-team en dat was een vergissing", aldus de voormalige ski-instructeur van een nog jonge Jacques. "Mijn taak is nu Jacques in de juiste wagen te krijgen. Ik besef terdege dat zijn salaris een obstakel is, maar wanneer je een piloot zoekt die Michael Schumacher kan verslaan, dan heb je de prijs maar te accepteren. Want één ding weet ik zeker: zet Jacques in een Ferrari of wagen van een ander topteam en dan zal hij weer races winnen."

Het geduld van de vele fans van de in Canada immens populaire Villeneuve (de race is uitverkocht) wordt ook op de proef gesteld. Gelukkig komt er voor hen straks altijd nog een cd van hun favoriet uit...




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 7 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.