De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 7 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Zeeman-klant koopt
ook heel graag
trendy truitjes

Van een onzer verslaggevers

   
 

ALPHEN AAN DEN RIJN - Het lukraak graaien in de bakken van textielsuper Zeeman is voor de Nederlandse consument niet goed genoeg meer. De goedkope spullen van het concern vonden de afgelopen jaren gretig aftrek bij alle lagen van de bevolking. Maar de toegenomen populariteit eist zijn tol. Het basisassortiment van de club uit Alphen aan den Rijn is niet meer helemaal naar wens. De klant wil hippe truitjes in modieuze kleuren voor de laagste prijzen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Ook de Zeeman-klant wil trendy kleding naast de koopjesbak. (Foto: ANP)
Het trage productiebedrijf van Zeeman liep echter altijd ver achter de laatste trends aan. Vroeger kon een textielsuper na drie maanden nog in een trend te stappen, maar vandaag de dag niet meer, zo besloot de directie vorig jaar. "Een trendsetter hoeven we niet te zijn", vindt bestuursvoorzitter Paul Schouwenaar van Zeeman. "Maar het bedrijf moet wel snel kunnen inspelen op nieuwe modetrends."

Voor de gewenste modieuze kleding trof hij op zijn zoektocht enkele fabrieken in Oost-Europa en Turkije. Op die manier kan het bedrijf binnen één maand de gewenste blitse kleding in de rekken hangen, waar voorheen, via de traditionele route over de Oost, nog drie maanden voor nodig was.

En zo toonde de voorzitter gisteren trots de laatste Zeeman-mode. Voor de meisjes een donkerrood bloesje met moderne ruches. Voor de jongens blauwe poloshirtjes met een wit kraagje en een printje. Allemaal kinderkleding. Want het accent bij de textielsuper ligt op jonge gezinnen. "We hebben maar liefst 98% van alle baby's in Nederland als klant", zei Schouwenaar. Die klantentrouw neemt af als kinderen een jaar of tien worden. "Dan krijgen ze een eigen wil en speelt merkbeleving een belangrijke rol." De Zeeman-baas vindt dat niet erg en doet ook geen moeite om de tieners te lokken. "Als student hebben ze geen geld en komen ze wel weer bij ons terug. Daarna blijven de meeste Nederlanders trouw aan onze formule."

Zeeman moet het daarbij hebben van grote volumes. Een gemiddelde order betekent al snel dat er zo'n 30.000 stuks van een artikel worden gemaakt. Zo heeft het bedrijf sinds de oprichting in 35 jaar geleden 49 miljoen washandjes verkocht, 88 miljoen panties en 182 miljoen damesslips.

Na enkele magere jaren kreeg Zeeman in de tweede helft van vorig jaar de wind weer in de zeilen. Nog niet zodanig om over heel 2001 een hogere omzet te rapporteren, maar dit jaar is omzetgroei buiten kijf.

Al blijft de Duitse markt, waar Zeeman 165 filialen heeft, lastig. De koopbereidheid van de Duitse consument daalde naar een nieuw dieptepunt. Dat leidde tot dalende omzet en rode cijfers, zij het in mindere mate dan bij enkele Duitse ketens.

De teleurstellende gang van zaken bij onze oosterburen is voor Schouwenaar nog geen reden om het land de rug toe te keren. Hij wil Zeeman op de Europese kaart zetten. "Duitsland is daarbij de voorhaven naar Denemarken en Polen." Zodra de markt aantrekt, wil Schouwenaar het groeipad weer op in Duitsland. Voor de komende tijd besteedt hij zijn tijd echter liever aan groeikansen in Nederland, Belgie en Frankrijk.

Van het hernieuwde vertrouwen wil Schouwenaar ook zijn personeel laten profiteren. Elke medewerker krijgt binnenkort de mogelijkheid Zeeman-certificaten te kopen, tot maximaal 10% van zijn jaarsalaris. Daartoe heeft de oprichtersfamilie 5% van het aandelenkapitaal beschikbaar gesteld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 7 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.