De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 27 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Braziliaan Castroneves prolongeert Indy-victorie, maar...
Paul Tracy claimt
de overwinning

   
 

INDIANAPOLIS - De Indy 500 mijls-race is traditioneel al een uniek evenement, maar na afloop van de 86e editie kon 'The greatest spectacle in racing' zich beroemen op zowaar twee winnaars. Echter alleen de Braziliaan Helo Castroneves werd toegelaten tot de winnaarscirkel om de gigantische Borg Warner-bokaal in ontvangst te nemen. De coureur van het Penske-team werd voor de tweede achtereenvolgende maal als officiële triomfator van de beroemde Indy 500 uitgeroepen, hetgeen 31 jaar eerder Al Unser senior voor het laatst presteerde.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
De Amerikaan Greg Ray zet zijn bolide in volle vaart tegen de muur in de eerste bocht en kan het verder wel vergeten. (Foto: EPA)
En toch was er nog een coureur die de zege opeiste. In elk geval was hij de morele winnaar, want Paul Tracy had in een fair maar hard duel Castroneves verslagen. Alleen helaas gebeurde dat in de voorlaatste van de 200 ronden, op het moment dat Buddy Lazier in de muur knalde en de gele vlag werd getoond. Een anticlimax van een fascinerende race die achter de pacecar eindigde. Maar daarmee was voor Tracy de race nog niet voorbij. "We gaan protesteren en dan zullen we wel afwachten hoe dat afloopt. Ik bén niet alleen de winnaar, maar zo voel ik me ook. Ik heb recht op de zege. Ik heb helemaal niet gezien dat de gele lichten zijn aangegaan", aldus de verontwaardigde Canadees Tracy, uitkomend voor het team van Barry Green.

Castroneves had aan het verdriet van Tracy geen boodschap. Evenals vorig jaar klom hij als een spiderman in het gaashek voor de hoofdtribune, om later huilend om de nek van teambaas Penske en zijn familie te vallen. "Ongelofelijk dat het me weer is gelukt", kraaide hij.

Dat Tracy, die ooit voor Penske uitkwam en voor het laatst in 1995 aan de Indy 500, deelnam, een geweldige prestatie had geleverd, bleek uit zijn opmars. Van de 29e plek vertrokken, stoomde hij door het veld.

Arie Luyendijk, gestart vanaf de 24e plaats, kon zo'n stunt niet evenaren, laat staan overtreffen. De Nederlandse coureur bleef op een bescheiden veertiende plaats steken en liet zich maar een keer in de top 10 zien tijdens een periode van pitstops. De race werd vijf keer onderbroken door 'yellows', onder andere door een crash van 'rookie' en koploper Tomas Scheckter. Pole-winnaar Bruno Junqueira viel in leidende positie uit door een opblazen versnellingsbak.

Het was weer een geweldig evenement dat door 400.000 toeschouwers werd bezocht. Speedway-eigenaar Tony George kreeg aanvankelijk een lading argwaan over zich heen toen hij een eigen Indycar-serie ging opzetten, die zich uitsluitend op ovale racebanen zou afspelen en waarin de Indy 500-mijlsrace uiteraard een centrale rol speelde. De Indy Racing League werd als een kansloos avontuur beschouwd dat de 'open wheel racing' in de Verenigde Staten bovendien schade zou berokkenen omdat er met de bestaande Championship Auto Race Teams al in een Indycar-behoefte werd voorzien. Alleen reed de Cart niet alleen op ovals maar ook op weg- en stratencircuits. George lijkt het pleit echter te hebben gewonnen.

Dat kwam niet alleen tot uiting dat enkele Carts-teams naar de IRL zijn overgestapt, maar aan de vooravond van de Indy 500 maakte America Honda bekend uit de Cart te stappen en zich de komende drie jaar met motoren aan de IRL te verbinden. De ingrijpende beslissing betekent dat er in 2003 vier motorenfabrikanten actief zullen zijn. Nissan en General Motors waren er vanaf het eerste uur bij, terwijl Toyota eerder al aankondigde motoren te gaan leveren. Honda heeft de ontwikkeling van de 4.0 atmosferische motoren uitbesteed aan Ilmor, dat ook de Formule 1-motoren van Mercedes maakt. De Amerikaanse vestiging van Ilmor werkt echter volledig gescheiden van het F1-project.

In Indianapolis werd verder bekendgemaakt dat de huidige chassisbouwers Dallara en G-Force volgend jaar concurrentie krijgen van MK Racing dat onder leiding staat van raceveteraan Michael Kranefuss, die vroeger nog bij Ford Europa met Toine Hezemans heeft samengewerkt. In samenhang met het feit dat de IRL-races (en dus de Indy 500) door ABC en ESPN worden uitgezonden, terwijl Cart een contract heeft met het kleine kabelnetwerk Speed Channel, ziet de toekomst er voor George's geesteskind er rooskleurig uit en is hij de man die ook de Formule 1 Grand Prix naar Indianapolis haalde er machtiger door geworden binnen de Amerikaanse autosport. Carts-topman Chris Pook is ervan overtuigd dat er voor beide kampioenschappen plaats is, maar de invloedrijke renstalhouder Roger Penske voorspelt daarentegen dat er binnen 18 maanden nog maar één open-wheelserie in de States zal bestaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 27 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.