De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 26 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  VVD-senator Varekamp
lonkt naar ministerschap

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 15kb)
Marius Varekamp ...Alle snelwegen moeten er twee rijstroken bijkrijgen ...
DEN HAAG - Mocht de VVD-onderhandelaar Gerrit Zalm ministers zoeken omdat hij na lang wikken en wegen heeft besloten toch in een nieuw kabinet te gaan zitten, dan kan hij ook bij Marius Varekamp langs gaan. De oud-rozenkweker en VVD-senator, die in 1994 nog weigerde om minister van Landbouw te worden, is sinds januari de markante nieuwe voorzitter van de Kamer van Koophandel Haaglanden maar heeft nu best oren naar een ministerpost.

De ex-baas van het Landbouwschap heeft een duidelijke mening en laat die regelmatig horen. Zo moeten volgens hem alle snelwegen in Nederland er twee rijstroken bijkrijgen om het fileprobleem op te lossen. En de kinderen op het vmbo moeten gewoon weer een vak gaan leren en niet eerst twee jaar worden lastiggevallen met maatschappijleer.

"Nederland heeft hoge ambities," zegt Varekamp. "Ons land spreekt over 'mainport' Amsterdam en Rotterdam. Over 'legal city' Den Haag. Zuid Holland met zijn land- en tuinbouw moet 'greenport' worden. Prima. Al die plannen leiden tot meer welvaart en werkgelegenheid. Maar ook tot meer mobiliteit. Dan moet je dat ook mogelijk maken door wegen aan te leggen, te beginnen met de doortrekking van de A4 van het prins Clausplein bij Den Haag naar de Rotterdamse haven." Hij betreurt het dat het wegenplan van verkeersminister Netelenbos vanwege de naderende verkiezingen in de Tweede Kamer is gestrand. "Dat geeft weer vertraging," zucht hij.

De voorzitter van de Haagse Kamer van Koophandel kan er zich mateloos aan ergeren dat er door de natuurlobby wordt gedaan of Nederland al helemaal is geasfalteerd. "Dat is absoluut niet zo. Slechts vijf procent van het ons grondgebied is met autowegen bedekt. Als ik in mijn vrije tijd in mijn sportvliegtuigje boven ons land hang, dan zie ik dat duidelijk. Het valt heel erg mee. Er is veel groen. En dat blijft ook zo als je meer wegen aanlegt. Als er asfalt bij komt, spreek je over één cijfertje achter de komma terwijl de maatschappelijke kosten van al die files honderden miljoenen bedragen."

Hier is het prototype van een zelfstandig ondernemer aan het woord: Geen geklets over het milieu, aanpakken. "Ik heb heus wel oog voor het belang van natuur en milieu. Maar het is een illusie om te denken dat je zowel grote nieuwbouwwijken kunt bouwen in het groen als de natuur sparen. Dat gaat natuurlijk niet. Nederland is eigenlijk één grote stadsprovincie. Het groen dient daar te worden ingepast. Misschien moeten we de grootschalige natuur maar aan Frankrijk of Denemarken overlaten. Zie het op Europees niveau."

Om de band met de land- en tuinbouw niet te verbreken is de 59-jarige Varekamp ondanks zijn benoeming bij de Kamer van Koophandel voorman gebleven van twee belangrijke brancheorganisaties, die van de groenten- en fruithandel en die van de aardappelhandel. "Dat was een voorwaarde, maar gelukkig was het geen probleem want ze zochten bij Kamer van Koophandel een partime-voorzitter."

De in 's Gravenzande geboren Varekamp is nog steeds de ambachtsman die hij als rozenkweker was. Daarom is het hem een doorn in het oog dat in het voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs (vmbo) de leerlingen niet louter een vak leren maar worden overspoeld met theoretische vakken, zoals maatschappijleer. "We moeten af van die basisvorming en terug naar het ouderwetse leren van een vak. Daar staat het bedrijfsleven om te springen. Om timmerlui, metaalbewerkers, lassers. Het is geen wonder dat er op die scholen zoveel wordt gespijbeld. Die leerlingen, bijna allemaal allochtonen, willen een vak leren. Voor gezeur als maatschappijleer komen ze niet naar school."

Het had een haar gescheeld of Varekamp was in 1994 minister van landbouw geworden. "Maar het Landbouwschap, waarvan ik toen voorzitter was, had zoveel kritiek op wat er in het regeerakkoord over landbouw stond, zoals bezuinigingen en strenge regels voor de gewasbeschermingsmiddelen, dat ik vond dat ik het niet kon maken om minister te worden. Nu zou ik het misschien wel doen. Dit is geen sollicitatie hoor, maar als de VVD het nu weer zou vragen, zou ik het ernstig overwegen. Ik heb overigens geen idee of de VVD weer in de regering komt. Maar volgens mij zijn alle combinaties mogelijk."

De Kamer van Koophandel Haaglanden, opgericht in de Napoleontische tijd om erop te letten dat de handelsblokkade van Engeland goed werd uitgevoerd, bestaat dit jaar 150 jaar. Net in een tijd dat de Kamers van Koophandel onder vuur liggen.

Volgens de werkgeversorganisaties VNO/NCW en MKB Nederland kunnen de kamers best worden afgeschaft omdat die bijna het zelfde werk doen als zij. "In de hele wereld zijn Kamers van Koophandel," zegt Varekamp. "Nederland zou uniek zijn als het die ging afschaffen. Zij zijn belangrijke loketten voor ondernemers. Maar ik begrijp VNO en MKB wel. Wij mogen als zelfstandig bestuursorgaan heffingen opleggen terwijl zij het van vrijwillige lidmaatschappen moeten hebben. Dat roept spanningen op. Wellicht zou het huidige aantal van éénentwintig kamers door fusie kunnen worden verminderd. Maar verdwijnen moeten ze nooit."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 26 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.