De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 23 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Toch extra treinen
voor Ajax-Utrecht

Van onze correspondent

   
 

UTRECHT - De FC Utrecht supporters die donderdagavond het centraal station van de stad bezetten, hebben met hun actie de NS een concessie afgedwongen. De Nederlandse spoorwegen hebben gistermiddag na overleg met voorzitter Ben ten Boden van de morrende fanclub extra vervoerscapaciteit aangeboden. Overigens zijn daar wel voorwaarden aan verbonden.

Oorspronkelijk was de afspraak dat de NS met twee speciale treinen op 29 maart 1600 Utrecht-fans naar de ArenA in Amsterdam zou brengen voor de bekerwedstrijd van de FC tegen Ajax 2. De supportersvereniging van de FC stemde daar mee in, maar eiste later toch meer kaartjes.

Ze richtten hun pijlen daarbij op de NS in de veronderstelling dat meer supporterstreinen uiteindelijk ook Ajax wel zover zou brengen meer toegangskaartjes beschikbaar te stellen. Dat leidde donderdagavond tot bezetting van het Centraal Station Utrecht door zo'n 250 woedende Utrecht-fans.

De actie die treinen tot stilstand bracht en honderden reizigers ernstig dupeerde, bracht de NS gisteren tot de belofte het aantal treinstoelen te verdubbelen door beide speciale supporterstreinen te laten pendelen.

Schade

"De bezetting van donderdag keuren wij ten zeerste af. Reizigers werden het slachtoffer en de financiële schade was groot. Niettemin heeft het ons gevoel voor het belang van de Utrecht-aanhang vergroot", aldus NS-woordvoerder Leo van Dongen.

Als voorwaarden voor de extra treinstoelen stelt de spoorwegmaatschappij dat Ajax wel de kaartjes moet leveren, de autoriteiten in Amsterdam hun fiat moeten geven en dat de supportersvereniging van FC Utrecht voor de veiligheid moet instaan.

Van Dongen: "Het woord is nu aan de clubs, waar de onderhandelingen ook thuis horen. De supporters van Utrecht zijn gaan trekken en hebben bij ons een wig tussen de deur gezet. De NS is nu eenmaal een kwetsbaar bedrijf."

Maandag komen alle betrokkenen opnieuw bijeen om met elkaar te praten, maar Ajax heeft al laten weten zich aan de oorspronkelijk overeengekomen 1600 kaartjes te houden. Het vak in de ArenA voor uit-supporters heeft niet meer capaciteit. Voorzitter Ben ten Boden van de fanclub van FC Utrecht is daar niet van onder de indruk.

Hij heeft inmiddels beloofd geen nieuwe acties tegen de NS te voeren en toonde zich zeer tevreden over het gisteren met de spoorwegen behaalde onderhandelingsresultaat. "Het was een goed gesprek. We zijn blij met het aanbod van de NS. Nu is het aan Ajax en ik ben er van overtuigd dat er plaats zat is in de ArenA."

De spoorwegpolitie liet gisteren weten donderdagavond op het bezette en volledig ontregelde Utrecht CS niet te hebben ingegrepen, omdat de overmacht te groot was.

"Het geeft een ontevreden gevoel, maar we werden volledig verrast door de actie. Er waren nog geen tien spoorwegpolitiemannen op het station, toen de 250 supporters de rails opliepen. Ook gezien het grote aantal reizigers op de perrons is daarom gekozen voor de dialoog", aldus de woordvoerder.

Uiteindelijk stonden wel tientallen agenten van de spoorwegen en het Utrechtse korps paraat, maar aanhoudingen werden ook toen niet verricht. De bezetting duurde anderhalf uur, de gevolgen waren tot na middernacht in de treinenloop te voelen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 23 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.