De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Groenendaal wacht straf
   
 

ZOLDER - Veldrijder Richard Groenendaal kan rekenen op een straf van de internationale wielerbond UCI voor de klap die hij eind december tijdens de veldrit van Diegem aan een toeschouwer gaf, aldus UCI-voorzitter Hein Verbruggen.

Groenendaal reageerde zich af met de klap, nadat hij vele weken door Belgische fans was uitgescholden. Volgens Verbruggen heeft Groenendaal daarmee de sport een slechte dienst bewezen. "Een topsporter heeft een voorbeeldfunctie en mag nooit eigen rechter spelen. Richard moet zich na het WK (aankomend weekeinde in het Belgische Zolder, red.) bij de UCI verantwoorden voor zijn gedrag. Hij zal er zeker niet zonder straf vanaf komen", voorspelde Verbruggen, die het WK aan zich voorbij laat gaan. Op verzoek van IOC-president Jacques Rogge reist het Nederlandse IOC-lid vandaag al naar Salt Lake City om enkele congressen bij te wonen.

In het hotel van de Nederlandse ploeg deed Groenendaal ondertussen uit de doeken met wat voor speciale banden hij zondag rijdt. "Je mag het het ei van Columbus noemen. Ik rijd niet met ronde, maar met eivormige zijden banden. Ze zijn een stuk lichter en kunnen harder opgepompt worden. Op een harde weg zijn ze daardoor smaller en heb je minder wrijving. En op een losse ondergrond zakken ze in het zand, waardoor je toch voldoende grip hebt. Op een gevarieerd parcours, zoals dat van Zolder, heb je er veel voordeel van", lichte Groenendaal een tipje van de sluier op.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.