LEUSDEN - De doe-het-zelf-branche heeft gouden jaren achter de rug, maar die zijn voorbij. De Nederlandse markt is verzadigd: elke gemeente heeft inmiddels een bouwmarkt. Directeur Bram Huibers van Intergamma, de franchiseketen die de formules Gamma en Karwei beheert: "De komende jaren groeit de markt met 3 à 4%, dat is net zoveel als de inflatie. Daar zal ik mee moeten leren leven."
Hij verbaast zich weleens over de niet aflatende klusdrift van de Nederlanders. Gloednieuwe huizen die compleet verbouwd worden. Goede badkamers die toch vervangen worden. "Een huis blijkt nooit af te zijn. 's Avonds zitten man en vrouw samen op de bank en kijken ze om zich heen. Dan komen ze er achter dat ze toch een nieuwe kast nodig hebben, of een nieuw behangetje. Die verfraaiing van het huis zal de komende jaren nog wel doorgaan. Cocooning blijft populair."
Huibers kan terugblikken op een zeer goed jaar. De omzet van Intergamma zal boven de Hfl. 3 miljard uitkomen, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Opmerkelijk, aangezien de omzetten in 1999 en 2000 slechts minimaal stegen. "Na 11 september is het zelfs alleen maar beter geworden", zegt Huibers. "Waarom? Ik kan er slechts naar gissen. Misschien komt het doordat mensen minder gaan reizen. Wie veel weg is houdt zich niet met het huis bezig." Ander goed nieuws betreft de aansluiting van de Belgische keten Bricorama, met 23 vestigingen in België en 18 in Nederland, een te kleine speler op de markt. Door de moordende concurrentie kon de keten volgens Huibers de investeringen en de reclamekosten niet langer opbrengen.
"We hebben een concurrent uit de markt gehaald", zegt hij trots. "Binnen een jaar worden alle vestigingen omgebouwd, een majeure operatie. Straks zitten we straks met bijna zeventig vestigingen in België, ook in Wallonië. We kunnen daardoor landelijk adverteren en we krijgen een enorme naamsbekendheid." Door de aansluiting van Bricorama wordt het marktleiderschap van Intergamma in de Nederlandse doe-het-zelf-branche verder verstevigd.
De bouwmarktketen bezit met 139 Gamma's en 82 Karwei's ruim 30% van de markt. Nummer twee, met een kwart van de markt in handen, is de Praxis-groep (onderdeel van KBB), bekend van de ketens Praxis en Formido. Daarna komt de HDB-groep (Hubo, Doeland en Big Boss) die zo'n 10% bezit. De bouwmarkten beconcurreren elkaar fel op prijs, waardoor de brutowinstmarges laag zijn. De winsten staan verder onder druk door de komst van grote buitenlandse ketens naar Nederland, zoals de Duitse gigant Hornbach en het Franse concern Leroy Merlin. Doordat hun thuismarkt overvoerd is zoeken ze expansie over de grens.
Dat een dergelijke strategie niet altijd succesvol is bewees de keten Marktkauf. De Duitse gigant opende in allerijl twaalf vestigingen, maar moest die vanwege tegenvallende resultaten later verkopen aan de Praxis-groep. "Marktkauf heeft de fijnmazigheid van bouwmarkten in Nederland overschat", zegt Huibers. " Je moet veel lef hebben en lange aanloopverliezen voor lief nemen om een plek te veroveren."