De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 22 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Microsoft zelf vindt
lek in beveiliging
XP geen fiasco

Van een onzer verslaggevers

   
 

SCHIPHOL-RIJK - In het besturingsprogramma Windows XP - het nieuwe paradepaardje van Microsoft - blijkt een groot beveiligingslek te zitten. Michel van der Bel (41), sinds een week directeur van Microsoft Nederland, wil echter niet van een fiasco spreken. Dit ondanks dat XP dit najaar juist is gepresenteerd als het veiligste besturingsprogramma ooit.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x284, 14kb)
MICHEL VAN DER BEL ... klant uit het oog verloren ... (Foto: Anko Stoffels)
"Ik vind het zeker geen fiasco. Het is wel absoluut een fout. Maar vergeet niet dat het ontwikkelen van een besturingsprogramma als XP een enorm project is. Het kost meer dan het ontwikkelen van een nieuw Boeing-vliegtuig. En de hoeveelheid code's die bij XP komt kijken, is gigantisch. Dan kun je verwachten dat er hier en daar iets fout gaat", vertelt Van der Bel.

Het lek zit in het Windows XP-onderdeel Universal Plug and Play, een hulpmiddel voor het herkennen van hardware op netwerken. Kwaadwillenden kunnen door het lek toegang krijgen tot computers die gebruikmaken van het XP-onderdeel, en vervolgens data vernietigen en virussen installeren.

Volgens Van der Bel is er in Nederland echter nog geen schade aangericht. Hij verwacht ook niet dat het gaat gebeuren. "We hebben vanochtend (vrijdagochtend, red.) onmiddellijk software op onze website gezet, waarmee het lek kan worden gedicht. Ook hebben we degenen van wie we weten dat ze met XP werken, telefonisch proberen te waarschuwen."

Van der Bel bestrijdt dat het beveiligingslek in XP past in het beeld dat Microsoft middelmatige producten levert. "XP is nog steeds het meest stabiele en veiligste besturingsprogramma."

Ook verhalen dat Windows niet betrouwbaar en moeilijk in grote systemen toe te passen is, verwijst hij naar het land der fabelen. "Met onze software worden wereldwijd miljoenen transacties per minuut verricht. Zelfs de hele Nasdaq draait op Windows 2000. Toon je dan aan dat je betrouwbare en schaalbare producten levert of niet?", vraagt de Microsoft-directeur zich af.

Toch komt het lek in Windows XP op een hoogst ongelegen moment. Microsoft hoopt in deze belangrijke kerstperiode namelijk veel softwarepakketten af te zetten.

Ook voor Van der Bel komt de fout op een vervelend tijdstip. Hij is namelijk nauwelijks een week in functie als directeur van Microsoft Nederland. Volgens Van der Bel heeft Microsoft de afgelopen jaren echter veel geleerd van hoe het er op moet inspelen als zich plotseling een fout voordoet in Windows. "We gaan er nu heel anders mee om dan vijf jaar geleden", legt hij uit. "Bij zo'n situatie als vandaag nemen we onze verantwoordelijkheid. We erkennen dat er een fout in XP zit, en doen er van alles aan om het op te lossen." Van der Bel heeft zich voorgenomen om ook in zijn nieuwe functie er voor te zorgen dat Microsoft Nederland zich meer openstelt voor het publiek. Hij vindt eveneens dat er meer aandacht moet komen voor de klant. Want door de snelle veranderingen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan rond het internet, is die in de verdrukking gekomen bij Microsoft.

"Door de internetrevolutie zijn we de klant uit het oog verloren. We hebben bij het ontwikkelen van nieuwe producten namelijk te veel vanuit de technologie gedacht", bekent Van der Bel. "Voortaan moeten ze meer toegesneden worden op de gebruiker. Het 'one size fits all', kan niet meer."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 22 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.