De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 22 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  De KLM fuseert
of verzuipt

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 16kb)
Leo van Wijk ...samenwerking ...
AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM legt het loodje als niet binnen afzienbare tijd een sterke Europese partner wordt gevonden om mee samen te werken. Dat zegt topman Leo van Wijk van KLM in het personeelsmagazine Wolkenridder, dat vandaag verschijnt. Hoe intensief de samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen in Europa moet en zal worden, zegt Van Wijk niet te kunnen voorspellen. Een volledige integratie, met als resultaat het beëindigen van de zelfstandigheid van KLM, sluit de topman echter niet uit.

Een intensieve samenwerking van luchtvaartmaatschappijen in Europa wordt door Van Wijk op korte termijn voorzien als gevolg van drie ontwikkelingen die dit jaar zijn samengekomen: de economische crisis die de luchtvaart treft, het reeds ingezette (maar te) langzame proces van consolidatie en - als katalysator van beide processen - de aanslagen in de VS.

Over het mogelijke verlies van zelfstandigheid moet volgens Van Wijk niet treurig worden gedaan. Het alternatief is, aldus de KLM-topman, dat je volledig van de markt verdwijnt. "Als je de feiten ontkent en niet handelt, kun je het nog even volhouden, maar uiteindelijk leg je onvermijdelijk het loodje. De recente ontwikkelingen in België (Sabena) en Zwitserland (Swissair) hebben dat overduidelijk aangetoond."

De conclusie van de KLM-president: "Door nu de juiste maatregelen te nemen, hebben we straks, wanneer de markt weer aantrekt, meteen weer aansluiting en is voor de KLM een toekomst weggelegd. Maar die toekomst zal er wel anders uitzien dan we gewend zijn."

Van Wijk verwacht dat de Europese luchtvaartpolitiek nu zó snel liberaliseert, dat de Europese Commissie nog in 2002 de bevoegdheid krijgt om bij de nu nog bilaterale luchtvaartonderhandelingen op te treden namens alle EU-partners. Ook de bilaterale onderhandelingen met de Verenigde Staten zijn binnen twee à drie jaar verleden tijd, zo verwacht hij. "De rest van de wereld zal daarna volgen. Dan is er weinig meer dat fusies en overnames in de luchtvaart in de weg staat", luidt de verwachting van de KLM. De mening van de KLM-topman wordt niet door alle deskundigen gedeeld. De onafhankelijk slotcoördinator op Schiphol, Kees den Braven, verwacht dat een mandaat voor EU luchtvaartpolitiek nog wel tien jaar kan duren.

Voor een intensieve samenwerking van de KLM in Europa kan een naar het schijnt alsnog aanstaand akkoord over de alliantie van British Airways en American Airlines behoorlijk roet in het eten gooien. De KLM heeft in de VS Northwest Airlines als partner. Air France en Lufthansa zouden voor KLM bij een alliantie van BA en American Airlines voor KLM als sterke partners in Europa overblijven.

De KLM-voorkeur gaat in dat geval al enige tijd uit naar Air France.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 22 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.