De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 22 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Afspraak punctualiteit dit jaar onhaalbaar
NS-top uitgerangeerd
   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie AMSTERDAM - Alleen een wonder tussen kerst en nieuwjaar kan de NS-top nog behoeden voor ontslag op staande voet. Het spoorbedrijf moet dan wel boven zichzelf uitstijgen en zorgen dat 84,3 procent van de treinen de komende twee weken op tijd rijden. Sinds de invoering, op 10 juni, van het gewraakte rondje om de kerk is dit NS slechts één week in augustus gelukt (84,6 procent).

Daarom wordt achter de schermen al druk gezocht naar een tussenpaus, die directievoorzitter Huisinga eventueel op korte termijn kan vervangen, zo bevestigen Haagse bronnen.

Ondergrens

De laatste punctualiteitscijfers beloven niet veel goeds. Zo daalde het aantal treinen dat op tijd reed de afgelopen week naar 69,3 procent. Hierdoor is de kans nihil dat het spoorbedrijf over het gehele jaar een punctualiteitscijfer van 80 procent weet te scoren.

Dit cijfer is met minister Netelenbos in september met NS overeengekomen, toen bleek dat het spoorbedrijf het cijfer van 88 procent bij lange na niet wist te halen. De bewindsvrouw besloot daarop, over de rug van reiziger, de ondergrens met maar liefst acht procent naar beneden bij te stellen.

Op 1 januari maakt Netelenbos de balans op. Wanneer NS zelfs die tachtig procent over 2001 niet haalt, grijpt de bewindsvrouw volgens eigen zeggen 'keihard' in. "Dan ben ik onverbiddelijk." Dat betekent dat de hele NS-leiding de laan uitvliegt.

Wanneer de directie er door de minister wordt uitgegooid zal ook de raad van commissarissen, onder leiding van oud-Philipsbaas Timmer, opstappen.

NS erkent dat het een welhaast onmogelijke opgave wordt de komende twee weken 84,3 procent van de treinen volgens het spoorboekje te laten rijden en zodoende de directie voor een aftocht te behoeden. Personeel- en materieeltekort zorgen ervoor dat het spoorbedrijf al maanden niet meer boven 75 procent uitkomt.

In een uiterste poging vakbonden, ondernemingsraad en minister gunstig te stemmen, heeft de wanhopige directie gisteren zelfs besloten het rondje om de kerk gedeeltelijk af te schaffen. De maatregel moet de punctualiteit op korte termijn omhoog krikken.

Het is dramatisch te zien in welke korte periode het spoorbedrijf, na invoering van het gewraakte nieuwe dienstrooster, is afgegleden. Zo werd er in het eerste kwartaal nog een punctualiteit gescoord van 83,3 procent. In het tweede kwartaal van 2001 was dit nog 81 procent, terwijl er in het derde kwartaal nog 79,1 procent werd uitgeperst. Daarna ging het mis en het met veel bombarie door de NS-top aangekondigde anti-vertragingsplan werd door reizigers omgedoopt tot het vertraging garantieplan.

Om over heel 2001 op de vereiste 80 procent te komen moet de punctualiteit in het vierde kwartaal minimaal 76,6 bedragen. Met nog twee weken te gaan blijft die punctualiteit echter steken op 75,3 procent. Reizigersorganisatie Rover is ervan overtuigd dat de NS de vereiste punctualiteit van 80 procent niet gaat halen. "Er moet echt een wonder gebeuren, zeker omdat er deze week al weer behoorlijk wat uitval en vertragingen zijn geweest."



 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 22 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.