VIANEN - De Hotelbon is weer in handen van zijn oprichter Chris Luken. De bedenker van de bon kocht onlangs alle overige aandelen terug van detailhandelsketen Free Record Shop. De keten van platenzaken had 80% van de aandelen in handen, maar bleek een belemmering bij het doen van investeringen.
|
CHRIS LUKEN
|
Luken verkocht vijf jaar geleden een 80%-belang in Hotelbon aan Free Record Shop. "Het klikte gewoon erg goed met de directeur Hans Breukhoven van de platenwinkels", zegt Luken daarover. "Wij zijn bijna dezelfde personen. Hans heeft alleen 20 jaar meer know-how. Daar kon ik wel wat van opsteken." In de tussentijd bleef Luken directeur van de Hotelbon.
Overigens ging die verkoop aan Free Record Shop niet zonder slag of stoot. Luken had destijds namelijk met twee bedrijven een contract getekend over de verkoop van zijn succesvolle geesteskind.
Met de opbrengst van het aandelenpakket wilde hij een eigen hotelketen uit de grond stampen: Fletcher. Dat exploiteert inmiddels 9 hotels in Nederland en België en biedt werk aan 220 mensen. Als het aan Luken ligt, groeit het aantal hotels binnen een paar jaar tot 25.
De vijf jaar lang durende samenwerking met Free Record Shop verliep weliswaar goed, maar de Hotelbon was geen grote prioriteit voor de platenzaken. "Die lag bij de winkelketen." Het belemmerde Lu-ken bij het doen van grote investeringen. Zo zet hij nu pas extra investeringen door in een callcenter en gaat hij de marketinginspanningen opvoeren. Daar komt nog bij dat de doelgroepen erg verschillen. Free Record Shop richt zich op een jeugdige doelgroep. Hotelbon moet het vooral hebben van 50-plussers.
Met de hotelbon kunnen drie hotelovernachtingen worden geboekt voor 35. Voorwaarde is dat een minimum- bedrag aan ontbijt en diner ter plekke wordt besteed. Dat minimumbedrag komt bij boeking van een kamer in een driesterrenhotel ruwweg neer op zo'n 40 per persoon per dag extra.
Met de Hotelbon gaat het volgens de oprichter buitengewoon goed. Sinds de aanslagen in de Verenigde Staten is de afzet van de Hotelbon met 11% gestegen. "Mensen willen dichter bij huis op vakantie", constateert Luken. Ze geven volgens hem de voorkeur aan kortere vakanties dicht bij huis in plaats van verre tripjes met het vliegtuig.
Sinds de introductie van de Hotelbon in 1994 zijn er in Nederland al meer dan 2 miljoen bonnen verkocht. Hotelbon maakt gebruik van niet-verhuurde kamers in hotels. Gemiddeld is in hotels zo'n 55% van de capaciteit benut, aldus de Hotelbon-oprichter. "Daar maken wij gebruik van."
Het bedrijf heeft inmiddels een jaaromzet van 15 miljoen, 15 werknemers in vaste dienst en 100 medewerkers op het callcenter dat volgens Lu-ken wekelijks 15 tot 20.000 telefoontjes verwerkt. Voor de komende jaren voorziet de oprichter een voortgaande groei.