De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 8 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Easyjet-reclame met zwaan mag
   
 

AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen prijsbreker Easyjet afgewezen. In radio- en televisiespots gebruikt de luchtvaartmaatschappij zwanen, hét beeldmerk van concurrent KLM.

In een tweetal radiospots vraagt Jiskefet-acteur Kees Prins zich af waarom zwanen wit zijn en zo waggelen. In het eerste geval zijn de beesten "zich rot geschrokken van", in het tweede geval "uit het lood geslagen door" de uitbreiding van Easyjet op Schiphol.

Volgens de klager - het is niet bekend of de persoon in kwestie de klacht namens KLM indiende - werd de nationale luchtvaartmaatschappij "op goedkope wijze aangevallen". De goede naam van KLM zou worden geschaad, de KLM zou worden gekleineerd en er zou een onredelijke vergelijking worden gemaakt tussen KLM en Easyjet.

Volgens de Reclame Code Commissie wordt in de radiospots onmiskenbaar gerefereerd aan de KLM. Vergelijkend is de reclame echter niet, aldus de commissie: er wordt alleen gemeld dat het aantal Easyjet-vluchten is uitgebreid. De "duidelijk humoristisch bedoelde wijze" waarop dat gebeurt, acht de commissie niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen.

Op de tv gaat het om een spot waarbij een zwaan het hoofd onder water steekt. Punchline: ook op zoek naar bodemprijzen?




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 8 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.