AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen prijsbreker Easyjet afgewezen. In radio- en televisiespots gebruikt de luchtvaartmaatschappij zwanen, hét beeldmerk van concurrent KLM.
In een tweetal radiospots vraagt Jiskefet-acteur Kees Prins zich af waarom zwanen wit zijn en zo waggelen. In het eerste geval zijn de beesten "zich rot geschrokken van", in het tweede geval "uit het lood geslagen door" de uitbreiding van Easyjet op Schiphol.
Volgens de klager - het is niet bekend of de persoon in kwestie de klacht namens KLM indiende - werd de nationale luchtvaartmaatschappij "op goedkope wijze aangevallen". De goede naam van KLM zou worden geschaad, de KLM zou worden gekleineerd en er zou een onredelijke vergelijking worden gemaakt tussen KLM en Easyjet.
Volgens de Reclame Code Commissie wordt in de radiospots onmiskenbaar gerefereerd aan de KLM. Vergelijkend is de reclame echter niet, aldus de commissie: er wordt alleen gemeld dat het aantal Easyjet-vluchten is uitgebreid. De "duidelijk humoristisch bedoelde wijze" waarop dat gebeurt, acht de commissie niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen.
Op de tv gaat het om een spot waarbij een zwaan het hoofd onder water steekt. Punchline: ook op zoek naar bodemprijzen?