De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 3 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Ieder voordeel heeft zijn nadeel
   
 

Toch was er na het bekend worden van het nieuws geen sprake van een unanieme jubelstemming, omdat sommige clubs - bleek later op een vergadering van de achttien eerste-divisieclubs - Sinds deze week gaat de eerste divisie door het leven als Gouden Gids Divisie. Het aantreden van deze nieuwe sponsor annex naamgever is een opsteker voor de eerste divisie, maar gaat tevens gepaard met de nodige problemen. Zo doorkruist de tijdens het seizoen afgesloten sponsorovereenkomst tal van afspraken die clubs met andere geldschieters hadden gemaakt en stellen sommige verenigingen vraagtekens bij de voorwaarden van het contract.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
De flamboyante voorzitter van Dordrecht '90, Frans Derks (links), overhandigt een shirt van zijn club aan Gouden Gids-directeur Dick Ahles. (Foto: GG)
In de eerste week van september kwamen beide partners vliegensvlug tot een akkoord. Het eerste contact werd aan het begin van de week gelegd, waarna Frans Derks - voorzitter van Dordrecht'90 èn de CV Eerste Divisie UA - al op vrijdagmiddag bij een bedrijfsbijeenkomst van de Gouden Gids kwam opdraven om het nieuwe sponsorcontract te presenteren. Met het contract is het eerste jaar 1,5 miljoen gulden gemoeid, een bedrag dat neer komt op 88.000 gulden per club. Dat is een verdubbeling van het bedrag dat de vorige sponsor Stichting Nationale Sporttotalisator betaalde. In het tweede en mogelijk derde contractjaar loopt die som bovendien op tot respectievelijk 1,7 en 1,8 miljoen.

zich overrompeld voelden door het snelle zaken doen. "Het verdiende allemaal niet de schoonheidsprijs", vindt RBC Roosendaal-voorzitter Jan Pollemans. "Er is weinig contact met de achterban geweest".

Met name wat betreft de voorwaarden die in het contract worden gesteld, voelde een aantal clubs zich door het bestuur voor een voldongen feit gesteld. "Die voorwaarden kwamen als een verrassing uit de hoge hoed", steltt Herman Juckers, directeur van Cambuur Leeuwarden. "Het is duidelijk dat het bestuur een mandaat van de clubs had gekregen. Maar er staat mij niets van bij dat deze zaken ooit aan de orde zijn geweest. Terwijl ik nota bene op de vergadering ben geweest waarop hierover is gesproken."

De Gouden Gids heeft bij het afsluiten van de overeenkomst bedongen dat het in elk eerste-divisiestadion de beschikking krijgt over enkele faciliteiten. Zo wil de sponsor in totaal 14 meter reclamebord, een aantal zitplaatsen voor relaties en het logo van het bedrijf als mouwreclame op de shirts. "Maar ja, die eisen moeten wèl uitvoerbaar zijn", stelt Juckers in de wetenschap dat een aantal clubs al mouwreclame heeft en bovendien alle beschikbare bordruimte aan de man heeft gebracht. Met name bvo's die commercieel aan de weg timmeren als RBC, BVO Emmen en Cambuur lopen hierbij vast.

"Voor sommige clubs is dit contract een geschenk uit de hemel, voor andere clubs een blok aan het been. De waarde van hetgeen we moeten inbrengen is hoger dan de bijdrage die we krijgen. Dat geeft aan dat er niet het optimale is uitgehaald. Maar ja, voor clubs die anders in de markt staan, ligt dit weer anders", beseft Pollemans, die ondanks alles vrede kan hebben met het contract. "Omdat we in het collectief denken en ook kijken naar de lange termijn."

Dat laatste is ook de reden dat Heracles Almelo de aanvankelijk kritische opstelling heeft laten varen. Voorzitter Jan Smit: "We zijn zeer content met De Gouden Gids, omdat dit een interessante partner is. De bedoeling is dat de regionale kantoren naar voetbalwedstrijden gaan met hun klanten en dat is natuurlijk ook voor de clubs een interessante groep. Wij zien dit als een win-win-situatie."

Bovendien lijkt de nieuwe sponsor zich vrij coulant op te stellen als clubs voorlopig niet aan de voorwaarden kunnen voldoen. "Knelpunten kunnen worden opgelost. In het voetbal heb je nooit een nulsituatie, dus hebben we rekening gehouden met een overgangsperiode", stelt Harm Rozie, die directeur is van het bureau dat het contract heeft begeleid en tevens belast is met de uitvoering er van. Deze en volgende week gaat het bedrijf van Rozie namens de sponsor met iedere club om de tafel zitten om tot een specifieke invulling te komen (wél of geen mouwreclame, hoeveel meter reclamebord et cetera) en eventuele alternatieven te bespreken.

Simon Kelder, directeur van Excelsior en tevens secretaris van de CV Eerste Divisie UA, vindt de kritische noten die her en der worden gekraakt idioot. "Wie geld wil hebben en tegelijkertijd alles wil laten zoals het is, komt van de maan. De clubs die vorig jaar tevreden waren met de helft van het bedrag en een A-4-tje extra voorwaarden, moeten nu hun mond houden."

Dat is RBC niet van plan. Preses Pollemans vindt dat aan het commerciële beleid van de eerste divisie nog veel kan worden verbeterd. "In deze bedrijfstak moet je tot optimale prestaties komen. Niet 80, maar 100% moeten we eruit halen, anders wordt de kloof met de KPN Eredivisie alleen maar groter. Daarom moeten professionals, die meer kennis van zaken hebben dan bestuurders, worden ingeschakeld."

In dat licht bezien is RBC blij met de aanstelling van voormalig Sportweek-directeur Edwin van der Lugt als algemeen directeur van de eerste divisie. Alleen vindt de club het niet zo'n goed idee dat deze vanwege een wereldreis pas in februari kan beginnen. Pollemans: "Blijkbaar heeft die man zulke kwaliteiten dat het bestuur op hem wil wachten. Maar de tijd dringt om stappen te ondernemen die ervoor zorgen dat we geen verdere achterstand oplopen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 3 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.