DEN BOSCH - De overbekende Cora van Mora is deze week voor het laatst op de Nederlandse televisie te zien. Na 16 jaar houdt de gezellige Limburgse, die in haar geheel eigen stijl onder meer de kroketten, bitterballen en kipsaté van het bedrijf aan de man bracht ermee op. Dat heeft Mora gisteren bekendgemaakt.
|
Cora van Mora is deze week voor het laatst op de Nederlandse televisie te zien. (Foto: ANP)
|
Cora zal vandaag en morgen afscheid nemen van televisiekijkend Nederland. De reclamecampagne van Cora van Mora was de langstlopende campagne ooit op de Nederlandse televisie.
Voordat Mora in 1994 volledig in handen kwam van voedingsconcern Unilever was de snackmaker uit Limburg een van de grootste kwelgeesten van de multinational. De kroketten van Mora verkochten wel, die van Unilever veel minder. Vooral toen in 1986 een reclamebureau werd ingeschakeld door oprichter M. Mourmans, was het succes van Mora niet meer te stuiten. Cora was geboren.
Welingelichte bronnen beweren dat hoe meer interesse Unilever toonde voor Mora, hoe vaker Cora op televisie verscheen. Mora werd nog populairder als snack en duurder als bedrijf om over te nemen.
In 1990 ging eigenaar Mourmans toch gedeeltelijk overstag. In dat jaar verkocht Mourmans een minderheidsaandeel van 49 procent in Mora aan Unilever. Vijf jaar later kreeg Unilever alsnog de rest in handen. Volgens schattingen zou Unilever f 200 miljoen hebben betaald voor Mora en Cora.
Het overbekende ,,mmm, van Mora'' wat tot op de dag van vandaag te horen is in de Mora-reclames is nog terug te voeren op de tijd dat Mora nog van Mourmans was. De drie m's staan voor: Marcel Mourmans Maastricht.