AMSTERDAM - Bij Holdingmaatschappij De Telegraaf verdwijnt tussen nu en eind 2005 circa 5% (driehonderd) van de ruim zesduizend banen. Dit zal voor zover de financiële resultaten dit toelaten gebeuren door natuurlijk verloop, dus zonder gedwongen ontslagen, aldus het concern.
Dit staat in de nota 'Optimaliseren, vernieuwen en internationaliseren' die de Amsterdamse uitgever gisteren presenteerde. Aan die presentatie was een open dag verbonden voor beleggers en analisten, een unicum voor het concern.
Met de nota zet De Telegraaf een nieuwe, meer ambitieuze strategie neer voor de komende jaren. Eén van de ambities is om over vier jaar 5 tot 10% van de concernomzet uit het buitenland te behalen. Hiervoor zal het uitgeverijconcern nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan en overnames doen in landen "die geografisch en cultureel dichtbij Nederland liggen".
Op dit moment is De Telegraaf buiten ons land alleen in Zweden actief. Daar heeft het succesvol de bladen Golf Digest en Residence op de markt gebracht.
Ook de financiële doelstellingen worden opgeschroefd. De Telegraaf streeft op termijn naar winstgevendheid en een gemiddeld nettorendement op het eigen vermogen van 12%. Het dividendbeleid wordt gehandhaafd met een pay-out ratio van 35%.
De verliesgevende internetactiviteiten zullen verder geïntegreerd worden met de papieren producten, om de kosten te drukken. De focus zal bij internet liggen op het behalen van winstgevende omzet.
Het ontwikkelen van nieuwe activiteiten en uitgeefconcepten moet ook leiden tot meer inkomsten. Als voorbeeld hiervan geldt Starstyle, een blad voor de jonge vrouw, dat het uitgeverijconcern deze week op de markt heeft gebracht.
De Telegraaf kampt momenteel met afzwakkende advertentie-inkomsten en oplopende papierkosten. Daardoor zal het nettoresultaat dit jaar 30 tot 45% lager uitkomen dan in 2000, toen er een winst van Hfl.106 miljoen werd geboekt.