De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 15 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Scherpe winstval PCM
   
 

AMSTERDAM - PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en De Volkskrant, ondervindt de gevolgen van de afnemende economie aan den lijve. De nettowinst over het eerste halfjaar zakte van Hfl.38,1 miljoen naar Hfl.9,3 miljoen. Op korte termijn verwacht PCM geen verbetering.

Het resultaat voor afschrijving van goodwill en uitgavenrechten nam af van Hfl.61,3 miljoen naar Hfl.34,6 miljoen. De omzet kwam uit op Hfl.824 miljoen, fractioneel lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De kasstroom uit operationele activiteiten van het bedrijf kwam uit in de min. Per 31 december was de kasstroom Hfl.166,3 miljoen. Op 30 juni was dat Hfl.27 miljoen negatief. Er kwam dus minder geld binnen.

Er zijn verschillende oorzaken voor de winstval. In het eerste semester is er een ongewoon scherpe terugval geweest in het advertentievolume van de dagbladen. Op korte termijn verwacht de uitgever geen keerpunt. Bovendien lezen consumenten minder en stijgt de prijs van papier.

Vooral bij de commerciële advertenties was de daling scherp. Het volume in de kranten zakte 13%. Bij de rubrieksadvertenties was de daling 7%. De personeelsadvertenties lieten een groei van 2% zien. Al met al zakte het advertentievolume met 7%. De losse verkoop en de abonnementen daalden eveneens. Ten opzichte van het jaar 2000 zakte de losse verkoop met 6,4%. Het aantal abonnementen liep met 2,8% terug.

PCM Uitgevers, zoals het bedrijf officieel heet, zegt dat nieuwe ontwikkelingen, zoals extra krantenkaternen, magazines en internetactiviteiten, nog niet bijdragen aan de winst. PCM kondigde eerder deze maand internetdochter PIM op een laag pitje te zetten.

De algemene en educatieve uitgeverijen presteren volgens verwachting, aldus PCM. Bij de educatieve uitgaven daalde de omzet met 10%. Dat heeft volgens het concern te maken met de laatste effecten van de basisvorming.

Al met al denkt PCM Uitgevers dat de nettowinst voor afschrijving van goodwill en uitgavenrechten over het hele jaar belangrijk lager uitkomt. In de financiële wereld staat dat voor een teruggang van maximaal 20%.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 15 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.