MALGRET DEL MAR - Een 66-jarige Nederlander is nabij het Spaanse Malgret del Mar opgenomen met nekkramp. Hij verbleef in hotel Aqua Marina dat de meningitisbesmetting tot grote woede van andere Nederlandse hotelgasten willens en wetens heeft stilgehouden.
Het is onduidelijk door welk type van de meningokokbacterie de Nederlandse vakantieganger is geïnfecteerd.
Manager M.L. Francisco van het Noord-Spaanse hotel verklaarde gisteravond tegenover deze krant: "De Nederlander kwam ziek in ons hotel aan. Hij is afkomstig uit de streek waar nu meningitis heerst." Gedoeld wordt op West-Brabant waar inmiddels bij vijf mensen de meningokokbacterie van het type C is aangetroffen.
Populair
Terwijl het bij Nederlanders uitermate populaire hotel de zaak angstvallig tegenover de ruim 1500 andere gasten heeft verzwegen, is de Nederlander vorige week maandag met spoed opgenomen op de intensive care-afdeling van een ziekenhuis. Het is onduidelijk hoe hij er nu aan toe is.
Horecamanager Louis Luigies (45) uit Voorhout en zijn vrouw en kinderen zijn een van de vele andere Nederlandse families die tot dit weekeinde voor een strandvakantie in het hotelcomplex Aqua Marina verbleven.
"We hoorden dezelfde dag dat er meningitis heerste en zijn naar de receptie gestapt", aldus Luigies. "Ik maakte me uiteraard grote zorgen, want ik heb vier kinderen. De receptionist ontkende in alle toonaarden en zei dat we het verkeerd begrepen hadden."
Waarschuwing
Afgelopen vrijdag kregen de Luigies en het gezin van trucker John de Looze (38) uit Houten echter bij toeval een alarmerende brief in handen van de Engelse reisorganisatie Thomson. Woordvoerster Rachel O'Reilly bevestigde gisteravond vanuit Londen dat daarin melding wordt gemaakt van de meningitisbesmetting bij de Nederlander en wordt gewaarschuwd voor de symptomen van hersenvliesontsteking.
De beide Nederlandse gezinnen eisten opnieuw een uitleg. "We waren des duivels en vroegen om de hotelmanager, maar die had geen tijd voor ons. De receptionist zei glashard dat hij niets mocht zeggen. Het is een schandaal zoals dit hotel de zaak in de doofpot stopt vanwege commerciële belangen. Nog afgezien van alle onrust die er heerst, dien je als hotelgast over zulke ernstige zaken te worden geïnformeerd. Dan kun je zelf de afweging maken om te blijven of weg te gaan."
De twee families namen geen enkel risico en pakten direct hun biezen. "We zijn linea recta terug naar Nederland gereden. Het is jammer om zo je vakantie te beëindigen, maar we wagen niet de gezondheid van onze kinderen aan twee weken Spanje. In het hotel verblijven op dit moment nog vele honderden andere Hollandse families die van niets weten!"
De Spaanse hoteldirecteur Francisco zegt in opdracht van de plaatselijke autoriteiten geen actie te hebben ondernomen. "Alleen de reisgenoten van de zieke Nederlander zijn geïnformeerd." Zij beaamt verder dat de besmetting zelfs is ontkend tegenover hotelgasten die zelf kwamen informeren. "Wij gaan niet aan Jan en alleman informatie verstrekken over andere gasten."
Het ministerie van VWS in Den Haag was gisteren niet op de hoogte. "De Spaanse autoriteiten hebben ons niet geïnformeerd. Dat gebeurt helaas vaker in het buitenland. In de helft van de gevallen komen wij er pas achter als de huisarts van een teruggekeerde patiënt de GGD waarschuwt." |